Landet runt

Hela gänget vid Jens fina oxe. Vid älgen, Jens Eriksson och William Jonsson samt hunden Dimma som drev fram älgen. Från vänster Martin Häll, Melker Holm, Pontus Axgart, Thomas Roht, Peter Karlsson, Jonas Johansson, Kasper Eiderbor Larsson, Amanda Dauksz, Thomas Jonsson, Jonas Eliasson, Robert Bergman, Janne Setterberg. Foto: Jörgen Linander

Lyckad älgjaktspremiär för Jakten för alla

GÄVLEBORG Sedan 2020 har gänget i Jakten för alla samlats för en årlig älgjakt tillsammans med Jägareförbundet Gävleborg. Årets upplaga följde traditionen och blev en upplevelserik händelse för både gamla och nya deltagare.

Gemensam urtagning där Lars Engström visade hur det går till. Foto: Jörgen Linander

2023-09-18

Årets älgjakt med Jakten för alla-gänget blev en mycket trevlig och lyckad tillställning. Vi träffades i Hamra den 31 augusti för att hälsa på varandra och gå igenom ett PM inför jakten, för en del av oss så är det 4:e året vi jagar älg tillsammans så det blev ett kärt återseende men även kul att träffa nya deltagare.

På premiärdagen var det spänd förväntan i luften när vi träffades på morgonen, passen fördelades och hundgången presenterades. Sen åkte vi till skogs, det blev en fin morgon men vi gick lottlösa i förmiddagens såt. Vi bröt jakten för gemensam sopplunch innan vi omgrupperade oss och gick på eftermiddagens såt, där fick vi fart på en älg men det blev stolpe ut. På kvällen träffades vi för gemensam middag och gick igenom dagens jakt samt planerade för morgondagen.

Lördagen bjöd på riktigt älgjaktsväder för framåt klockan nio på morgonen så öppnade himlen sig men i samma veva fick vi fart på två älgar så det var bara att låta Gore-texen jobba och hålla ut. Jakten gick fram och tillbaka mellan ett par passkyttar men till slut så gick det ut på William Jonsson från Järvsö som fick fälla sin andra älg i livet. Vi tog gemensamt hand om den och då ett par jägare inte hade varit med och tagit ur eller flått en älg så blev det ett ypperligt utbildningstillfälle.

Söndagen bjöd på fint väder och snabb älgjakt, alla hundar fick tag på älg direkt och inom en timme så hade en fin tjur gått ut på Jens Eriksson från Östersund som fick fälla sin första tjur.

Vi avslutade förmiddagen med en sopplunch innan vi summerade helgen och skildes åt med ett par jaktupplevelser rikare.

Stort grattis till skyttarna säger vi och tackar alla för en trevlig helg!

Jörgen Linander

Jakten för alla

Jakten för alla startades 2015 av Jonas Johansson från Mariestad som själv har en funktionsvariation sedan elva års ålder då han på grund av cancer fick amputera sitt vänstra ben. Men det stoppade inte Jonas från att ta sig ut i skogen och det visade sig att det går att både jaga och ta sig fram i skogen med kryckor.

Han ville med sitt initiativ visa och möjliggöra för andra att det går att jaga med funktionsvariationer.

Sommaren 2015 tog Jonas kontakt med Anders Johansson som är jaktansvarig på Sveaskog och berättade om projektet och att de sökte jakttillfällen eller jaktmark. Han var väldigt positivt och hjälpande, så till hösten hade de sin första jakt i jakten för alla. Tillsammans med Sveaskog och det Första jaktlaget i Skrälldalen som är ett projekt tillsammans med Jägareförbundet Gävleborg, de var då fem deltagare.

Sedan dess har de haft många andra jakter med, bland annat klövviltsjakt på Stora Eks egendom och kaninjakt på Gotland. Man kan säga att det brukar finnas 4-5 olika jakttillfällen per år runt om i Sverige.

Hösten 2020 hade de sin första älgjakt tillsammans med oss i Jägareförbundet Gävleborg i Sidertjärn som blev ett populärt evenemang och har fortsatt vara det sen dess.