Landet runt

Flera fina situationer av duktiga hundar gav åskådarna en bra bild av fågeljaktens många moment. Foto: Linus Olsson

Fågelhundsrasernas egen dag

GOTLAND Setter, pointer, vorsteh… för den som är intresserad av fågeljakt finns det många alternativ att välja på när det gäller hund. På myren i Dalhem gavs möjlighet att se hur flera av de olika fågelhundsraserna arbetar i fält och skog.

Korthårig vorsteh och pointer var några av fågelhundsraserna som fanns representerade. Foto: Linus Olsson

2023-10-25

Den disiga söndagen till trots var publiken full av fågelhundsintresserade som tog chansen att få veta mer både om fågeljakt och hur de olika hundraserna skiljer sig i sitt arbete. Många av fågelhundsraserna fanns representerade, till exempel engelsk setter, pointer, breton samt sträv- och korthårig vorsteh.

Publiken fick möjlighet att följa med kunniga personer för att på nära håll se hur de olika hundraserna fungerar och agerar. Hundarna gjorde ingen besviken. Flera fina situationer gavs med hundar som stod för fasan så att åskådarna även fick se det momentet.

Fågeljakten ger många steg i benen för jägarna. En fältlunch på kokt korv passade fint i pausen där det även fanns gott om tid för frågor, svar och såklart hundmys.