Landet runt

Både en upplevelse och en erfarenhet rikare – utbildningsjakterna på Forsmarks bruk lämpar sig lika bra för nya och erfarna jägare. Foto: Per Zakariasson

Utbildningsjakt – lärande och upplevelse i ett

Vare sig du är nybliven jägare eller har jagat länge är en utbildningsjakt ett perfekt sätt att få en ny jaktupplevelse och samtidigt lära dig mer med konkreta tips och råd att ta med dig hem till jaktlaget.

2023-11-17

På Forsmarks bruk i Norduppland organiserar Svenska Jägareförbundet jakter under vår och höst och det finns fortfarande några tillfällen kvar före jul. Här får du som deltagare uppleva klövviltsjakt med hundar, lära dig mer om hur jakten går till och saker att tänka på ur både säkerhetsperspektiv och för att hålla etiken högt. Du får även generella tips om att genomföra en jakt för ett större sällskap och självklart ingår omhändertagande av viltet.

Per Zakariasson, jaktvårdskonsulent och kursledare berättar mer om hur utbildningsjakterna går till.

Hur fungerar jakterna på Forsmark?

- Vi har två olika fokus på jakterna. På våren organiserar vi vildsvinsutbildningar, det är mastiga heldagar som börjar med teori, fortsätter med praktiskt skytte och avslutas med åteljakt.

Under hösten håller vi utbildningsjakter, vi kan kalla det ”jakt med extra allt”. Det är samma känsla som att jaga med ett vanligt jaktlag, men du får teorin kontinuerligt under dagen i praktisk form – både rent jaktlig teori och tips och råd om hur man organiserar en större jakt. Som deltagare får du en större förståelse för både helheten och detaljerna.

Vilka brukar deltagarna vara?

- Det är en del nybörjare, men också många rutinerade jägare. Vissa vill prova på att jaga vildsvin och har inte den möjligheten på hemmamarkerna. Andra är till exempel nya i rollen som jaktledare och vill ha handfasta tips och råd för hur de bäst ska organisera jakterna. Vi har hela skalan.

Vi vill visa hur en välorganiserad större jakt kan gå till, som det skulle kunna vara i ett vanligt jaktlag. Det är en lugn och trevlig dag utan stress, vi gör saker tillsammans och förklarar vad som händer genom hela processen.

Är det öppet för alla?

- Det enda kravet är att du måste vara medlem i Svenska Jägareförbundet. Men det är inte knutet till något län, så alla medlemmar i landet är välkomna. Så måste du såklart ha tagit jägarexamen.

Vad behöver jag ha med mig?

- Bra kläder och en bössa. All info och packlista får man vid anmälning, men det är inte mycket som behövs. Du blir väl omhändertagen oavsett om det är din första eller hundrade jakt.

Hur går dagen till?

- Vi börjar vid en av våra samlingsplatser, dricker kaffe vid brasan och går igenom dagen. Här presenterar vi alla medhjälpare och inte minst hundarna. Vi jagar med hund, så hundaspekten är viktig och får ta plats, vi lyfter varje hund och hur just den jagar.

Såklart är även säkerheten för dagen viktig. Vi går igenom den, vad vi skjuter, hur och varför.

Vi jagar oftast två såter och bryter för lunch mellan dem. Därefter tar vi hand om fällt vilt tillsammans innan det är blir dags för hemfärd när mörkret faller.

Vilka reaktioner brukar ni få?

- Vi brukar få höra att det är välorganiserat med ordning och reda men att vi samtidigt har en skön och avslappnad stämning. Det är dit vi vill nå och vi vill förmedla att ordning och reda inte betyder gap och skrik. Det brukar ses som väldigt positivt att vi förklarar vad vi gör och att hundarna presenteras så väl.

Vad skulle du säga, varför ska man gå en utbildningsjakt?

- Det beror så klart på perspektivet. För nya jägare kan jag citera en tidigare deltagare som sa ”så här borde den första jakten vara för alla jägare”. För den mer rutinerade handlar det mer om möjligheten att få vidga sina vyer och få en jaktlig upplevelse samtidigt som man får ny kunskap och råd att använda hemma. Deltagarna får både en upplevelse och blir en erfarenhet rikare.

Finns det några tillfällen kvar i år?

- Det gör det absolut och alla medlemmar är varmt välkomna. Mer information och anmälan görs via Svenska Jägareförbundets webbsida: