Landet runt

Kursledaren Kurt Södersten omgiven av några av deltagarna vid kvällskursen med Jägareförbundet Älvsbyn. Foto: Tomas Boström

Vass kvällskurs med Jägareförbundet Älvsbyn

NORRBOTTEN. Vassa knivar och yxor är något som alla jägare önskar och har nytta av. Samtidigt är det många av oss som ofta upplever motsatsen - att kniven eller yxan inte gör jobbet just på grund av bristande skärpa. Jägareförbundet Älvsbyn tog tag i saken och kontaktade knivmakaren Kurt Södersten för en kvällskurs i detta intressanta ämne.

2023-04-20

Upplägget genomfördes i form av en kvällskurs i yx- och knivslipning med nämnde knivmakare Kurt Södersten från Vistträsk som handledare. Deltagarna tyckte det var givande att få kunskap i slipning med olika metoder, bryning och så kallad strigling.

Det är något av en vetenskap att få skäreggsvinkeln rätt beroende på användning och typ av knivblad. Råd gavs också om underhåll och vård för att behålla knivar i skarpt skick. Deltagarna hade med egna knivar och yxor som dom själva fick slipa och bryna.

Kursen var mycket uppskattad av deltagarna och är man intresserad så går det bra att höra av sig till Tomas Boström på 070-5619208 om eventuell ytterligare kvällskurs.