Landet runt

Kursinstruktören Anja Kjellsson till vänster, diskuterar med kursdeltagarna om resultatet på skytteövningen med test av effekter av olika trångborrning och avstånd med hagelvapen. Foto: Krister Näslund

Uppskattade jägarutbildningar i Västerbotten

VÄSTERBOTTEN. Tolv engagerade jaktledare och blivande jaktledare samlades den 11-12 augusti i byastugan i Forsmark utanför Tärnaby för två dagars jaktledarutbildning.
- Bonus var den trevliga omgivningen i byastugan och bra mat, skrev en av deltagarna i utvärderingen.

2023-08-15

- Skjutbanan ligger bara några kilometer från Forsmark, säger Krister Näslund, ansvarig för skjutbanan och en av deltagarna på kursen.

Skytteövningarna som ingår i kursen är enkla att ta med hem och göra med jaktlaget.

Alla tre planerade jaktledarutbildningar är nu genomförda i Västerbotten; i Skellefteå, i Umeå och i Forsmark.

Under våren och sommaren har också flera digitala föreläsningar genomförts i Region Norr; om bland annat älgförvaltning och akutsjukvård i fält, för hund. Idag den15 augusti genomförs en digital föreläsning med tema björnjakt med runt 300 anmälda deltagare.

Flera älgföreläsningar har genomförts, bland annat i Lycksele, Norsjö, Jörn och under Utemässan. Under försommaren genomfördes också två mycket välbesökta föreläsningar om kronvilt i Lövånger och i Gräsmyr. En aktivitetsdag för eftersöksekipagen i Nationella Viltolycksrådet genomfördes i juni i Knaften, Lycksele. En eftersökskurs kördes i Skellefteå. Innan sommaren var det "Prova-på-jaktskytte" i Bjurholm och "Jaktskyttes dag i Umeå". Svenska Jägareförbundet hade montrar på Utemässan i Lycksele, på Skogsnolia i Håkmark och på Västgård Game Fair, Jämtland.

Flera jaktvårdskretsar deltog med montrar på lokala mässor och marknader i somras, till exempel i Norsjö, Bjurholm, Vännäs och i Nordmaling.

Anja Kjellsson, jaktvårdskonsulent