Landet runt

Deltagarna vid klappjakten i Ersnäs som genomfördes för 19:e året. Dagen till ära fälldes två rävar och även två harar. Foto: Johan Hägglund

Traditionsenlig klappjakt i Ersnäs

NORRBOTTEN. Lördagen den 11 november samlades en stor skara jägare, varav många nyblivna och unga för den traditionsenliga klappjakten efter räv och hare i Ersnäs. Arrangörer för klappjakten var viltvårdsgruppen i Ersnäs med jaktledaren Jonas Seger i spetsen tillsammans med Jägareförbundet Norrbotten.

2023-11-20

För 19:e året i rad arrangerades den traditionella klappjakten och i år var det över 30 förväntansfulla jägare i olika åldrar som dök upp vid morgonsamlingen. Dagen bjöd på ett kallt men soligt jaktväder på krispig snö. Totalt genomfördes fem olika drev under dagen och alla deltagare fick chansen att både gå i dreven och stå på pass.

Två rävar fälldes

Under dagen sköts två rävar och även två harar. Ännu fler observerades men dessa lyckades överlista jägarna. Att klappjakt är en actionfylld jaktform visades inte minst när det under ett av dreven först sprang en älgkalv förbi passarna innan det kom fram två harar kort efter varandra.

Dagen upplevdes som mycket lyckad för deltagarna, och arrangörerna hade ännu en gång kunnat visa upp en kul, varierad och effektiv jaktform för många som inte testat på detta förut.