Landet runt

Peter och Johan hade rest från Uppsala för att få uppleva jakt på kritvita skogsharar på skärgårdsidyllen Seskarö. Foto: Andreas Nordlund

Ungdomsjakt på Seskarö med drivande hund

NORRBOTTEN. Under helgen 4–5 november genomfördes den årliga harjakten för unga och nya jägare på Seskarö. Under lördagen samlades uppemot 20 förväntansfulla jägare och hundförare för genomgång av upplägget av arrangören Andreas Nordlund, ungdomsansvarig för Jägareförbundet Norrbotten.

2023-11-07

Under lördagen släpptes flera hundar på olika platser på den stora ön och snabbt blev det klingande drev runt om på de fina markerna. Förutom harar på fötter blev det även ett rävdrev där räven passerade två skyttar utom skotthåll. Lördagens jakt blev inte resultatlös utan två kritvita skogsharar fälldes där en av hararna kom på drev och den andra var en stänkhare som fälldes när den passerade lägerelden.

Toppjaktsföreläsning på kvällen

De deltagare som stannade kvar på middagen under lördagskvällen bjöds på en mycket uppskattad toppjaktsföreläsning av kunnige jaktvårdskonsulenten Niklas Lundberg. En jaktform som snart står inför dörren när snö och kyla sätter stopp för jakt med hund.

Söndagen bjöd på ett typiskt novemberväder med ihållande regn men trots detta blev det hardrev även den dagen. Denna gång var dock jaktlyckan inte riktigt med deltagarna utan drevdjuren passerade utom synhåll.

Långväga deltagare från Uppsala valde harjakt på Seskarö

Av deltagarna var det flera som varit med förut och som återkommit under några år för att få vara med på just denna jakt. I år var det även två långväga deltagare i form av Peter och Johan från Uppsala. Johan, som planerat att uppsiktsjaga, har en armprotes och han fick testa på att skjuta hagel för första gången under ledning av arrangören Andreas vid ankomst.

För Peter som nyligen tagit jägarexamen var det första chansen att testa på harjakt med drivande hund. De båda uppsalaborna fick också äran att prova på att ta ur de två hararna som sköts under lördagen. Efter helgen var de båda mycket nöjda med vistelsen på Seskarö och dom har redan börjat planera för en ny norrbottensresa för nästa års jakt.

Lunch båda jaktdagarna ordnades av Erika Medström från Seskarö med sponsring från Arnemarks köttservice, Kustplåt i Luleå AB, Bygma Norrbotten och Svenska Finskstövarföreningen.