Landet runt

Jaktvårdskonsulent Niklas Lundberg guidade deltagarna i toppfågeljaktens ädla konst. Foto: Mikael Fällman

Inspirerande om toppjakt

VÄSTERBOTTEN. Jägareförbundet Umeå och Studiefrämjandet Västerbotten bjöd i början av december in till en toppjaktsföreläsning i Ersmark utanför Umeå. Föreläsare var jaktvårdskonsulent Niklas Lundberg som på sitt inspirerande sätt lotsade deltagarna genom alla toppjaktens delar.

Toppjakten innebär ofta många timmars skidåkning mellan varje skottilfälle. När tillfälle ges och den fällda tuppen kan bärgas är jaktlyckan fullständig. Foto: Roger Lundqvist

2023-12-18

Nästan 50 personer hörsammade inbjudan och trotsade både kyla och begynnande julstök för att lyssna på Niklas Lundberg. Han berättade om sina erfarenheter när det gäller konsten att lyckas med toppfågeljakt, där allt från kunskap om viltet till skidåkning i lössnö och precisionsskytte ingick.

Intresset bland åhörarna var stort och det ställdes många frågor som Niklas kunnigt svarade på. På det hela så uppfattades detta som ett riktigt trevligt arrangemang med intressanta berättelser varvat med vackra vinterbilder. Då det i år knappast saknas snö i Västerbotten så var den första tröskeln borta och som en deltagare sammanfattade kvällen.

- Det är väl bara att ta fram skidorna, åka ut i skogen och söka efter tjäder- och orrtupp i topp.