Landet runt

I Jägareförbundets monter på Bokmässan i Göteborg kan allmänheten prova på viltkött av olika slag. Magnus Blomstrand från länsföreningen Västra Götaland Väst serverar. Foto: Hanna Ståhl

Jägareförbundet på Bokmässan

Svenska Jägareförbundet är på plats på Bokmässan i Göteborg som traditionsenligt har slagit upp portarna.

2022-09-22

Redan mässans första dag är köerna långa för att komma in och över de närmaste fyra dagarna räknar man med att runt 80 000 besökare kommer att utforska mässans utställare och ta del av olika programpunkter.

I Svenska Jägareförbundets monter bjuder man tillsammans med Göteborgs Jagtsällskaps Stiftelse på viltkött av olika slag. Folk får prova både korv och rökta bitar för att testa och få upp ögonen för vilken fin resurs viltköttet är.

- Bokmässan är en bra möjlighet för oss att möta allmänheten och ge dem en inblick i det arbetet som jägarna och Jägareförbundet gör, berättar Hanna Ståhl, jaktvårdskonsulent för Västra Götalands län.

Tillsammans med Magnus Blomstrand, arrangör från länsföreningen Västra Götaland Väst, bemannar hon montern. Här kan besökarna också titta närmare på till exempel Jägareförbundets Viltkokbok och Jägarskolepaketet.

- Intresset är stort, fortsätter Hanna. Flera bibliotekarier har uppmärksammat att Jägarskolepaketet är någonting som borde finnas tillgängligt på deras bibliotek.

I montern finns även den viktiga viltolycksremsan att hämta upp, ett måste att lägga i bilen när vi närmar oss perioden då mörkret drar in och viltolyckorna ökar.