Landet runt

Ida Haraldsson får tips av instruktören Tino Müllo. Foto: Karin Stoeckmann

Skytteläger för ungdomar åter i gång efter pandemin

Efter uppehåll på grund av pandemin har det populära skyttelägret för ungdomar återigen kunnat genomföras i Blekinge.

2022-11-15

Jag möts av stålande sol, förväntansfulla ungdomar och hängivna instruktörer. Stengrepens skjutbanor i Blekinge är fulla av ungdomar i åldrarna 13 till 25 år, de flesta deltagarna kommer från Ronneby Norra jaktvårdskrets men även från övriga delar av länet.

- Det är fem år sedan det första lägret genomfördes säger eldsjälen Lars Svensson från den lokala jaktvårdskretsen Ronneby Norra som arrangerar lägret.

Lars Svensson är ungdomsansvarig i jaktvårdskretsen och huvudansvarig för lägret. Efter två års uppehåll för pandemi så träffades äntligen ungdomarna igen. Arton taggade ungdomar med gemensamt intresse för att träna skytte i alla former. Några är årligen återkommande och är här för tredje gången. Verkar skytte vara något för dig? Ja då är det här lägret av precis rätt kaliber. Lägret passar alla ungdomar oavsett om du är en van skytt eller om intresset för skytte är nyväckt.

Utöver sporting, kulskytte och simulatorskytte så erbjuds god mat, övernattning i tält vid sjökanten och ett och annat bad för den hugade. I år var intresset stort, som vanligt fylldes platserna snabbt. Härligt att se alla frivilliga ideella krafter som sluter upp och hjälper till med allt från skytteinstruktioner till matlagning.

Karin Stoeckmann
Jaktvårdskonsulent, Blekinge län och ungdomsansvarig Region Syd