Landet runt

En bra instruktör är nyckeln till det självförtroende som bra skytte kräver. Foto: Karin Stoeckmann

Öga - mynning - mål

Jägareförbundet i Blekinge satsar på vidareutbildning av sina skytteinstruktörer med målet att verka för bättre skyttar och säkrare jaktskott.

2023-03-28

En småmolnig lördag morgon med regnet hängandes i luften styrde jag mot skjutbanan i Tararp som ligger strax utanför Bräkne Hoby. Här skulle de snart trilla in en efter en, engagerade kursdeltagare som efter helgen är på väg att bli fullfjädrade skytteinstruktörer med ett gemensamt mål i sikte, att verka för säkra jaktskott och lära ut skyttets ädla konst samt entusiasmera blivande jägare, ungdomar och alla andra som besöker länets skjutbanor.

Jägareförbundet Blekinge satsar extra på utbildning och framför allt utbildningen av nya instruktörer i länet.

- Att få till en bred verksamhet i länet för att kunna möta upp och tillgodose våra medlemmars önskemål och behov är viktigt säger Linda Mattisson Olsson, ordförande för Jägareförbundet Blekinge

Äntligen är planeringsfasen över och det är dags för en i länet efterlängtad utbildning. I rummet satt elva målmedvetna och diskussionsglada blivande skytteinstruktörer från olika delar av Blekinge. Erfarenheterna var många och de flesta hade varit ideellt engagerade i förbundet under många år. De flesta deltagarna på kusen håller själva jägarexamenskurser eller arbetar med ungdomsverksamhet på olika sätt.

Vi passade på att fråga Joakim Persson en av deltagarna vad han har för förväntningar? Snabbt svarade han:

- Hur lär man ut till ett bra skytte?

Andra önskade svar på frågor som: Hur gör jag om jag kör fast? Hur lotsar jag eleven från återkommande bom till träff?

Förmiddagen späckades av teori, vapenanpassning och anläggningsövningar och framför allt konsten att lära ut. Joakim Svensson med sin enorma erfarenhet, sina goda exempel och sin fantastiska förmåga att engagera lotsade deltagarna att förstå att ingenting är omöjligt. Kör du fast i utlärandet, så stanna upp, backa tillbaka och analysera läget. Många tips och trix förmedlades. Ett av de viktigaste tipsen är att fokusera på det som eleven gör bra. Beröm stärker självförtroendet och ett bra skytte kräver självförtroende.

Karin Stoeckmann, länsansvarig jaktvårdskonsulent Blekinge