Landet runt

Den årliga harjakten med stövare till förmån för Barncancerfonden har blivit en tradition i Kronoberg. Foto: Mostphotos

Stövarjakt för god sak – en uppskattad tradition

I Kronobergs län har man sedan flera år tillbaka förenat glädjen i stövarjakten med glädjen över att kunna göra något för någon annan. Den årliga stövarjakten till förmån för Barncancerfonden har blivit en tradition som drar jägare från när och fjärran.

Den nyblivna jägaren Paula Sandberg fick skjuta sitt första vilt för Bengt Lindells hamiltonstövare Björnekes Kaxi. Foto: Privat

2023-03-30

Det hela började 2015 när Bengt Lindell och Johan Frisk tog initiativet tillsammans med Smålands Stövarklubb. Det blev ett uppskattat arrangemang och därifrån rullade det på. Som så mycket annat blev det uppehåll under pandemin och inför 2023 flaggade Bengt Lindell och Johan Frisk för att de efter trogen tjänst ville ta ett steg tillbaka.

Men jakten har blivit en tradition i Kronoberg och att lägga ner arrangemanget var inte ett alternativ. Morgan Johansson, ordförande i Växjö södra jaktvårdskrets, och Tomas Jakopsohn, ordförande i Växjö norra, hade båda varit involverade sedan tidigare. Nu klev de in och stövarjakten genomfördes i Jägareförbundet Kronobergs regi.

Dagen börjar tidigt, med samling på Risingegården utanför Växjö. Här får deltagarna inledande information och lottförsäljningen börjar. Det tillhörande lotteriet är en viktig del av traditionen. Arrangörerna arbetar under hela året med att samla ihop vinsterna som har rykte att vara väldigt fina.

Därefter beger man sig ut, med ungefär 8-10 jägare per hund spridda över 14-15 marker.

- I år anslöt runt 160 jägare, berättar Morgan Johansson. Alla kommer inte in till samlingspunkten utan jagar i egen regi och skänker pengarna i efterhand, men arrangemanget lockar ändå jägare från alla möjliga håll, vissa från 15-20 mil bort. Det är fantastiskt uppskattat och har blivit en tradition för många.

- Även bland hundförarna har detta blivit en tradition, många hör av sig och vill komma tillbaka till markerna, fortsätter han.

Efter avslutad jakt träffas man åter på Risingegården för lottdragning, fika och inte minst utdelningen av två vandringspris: en trähare och en tavla. Extra roligt var att ett vandringpris i år vanns av den nyutexaminerad jägaren Paula Sandberg som dagen till ära sköt sitt första vilt.

- Det var en otroligt spännande helg, berättar Paula Sandberg, och en både konstig och häftig upplevelse när haren bara springer rätt mot mig! Jag är så tacksam både till min mentor Våge Hagelberg, min bror Mats Medin och hela jaktlaget, det var så god stämning och jag var helt trygg hela dagen, det är viktigt när man är ny jägare. Jag kommer definitivt delta igen och det hoppas jag att fler också gör när det är i ett så gott syfte.

Nu får organisationskommittén en välförtjänt vila, men för många blir det en kort paus.

- Är man engagerad i jakten så springer man ju på potentiella sponsorer så man jobbar med det hela året, konstaterar Morgan Johansson. I år samlade vi ihop över 100 000 kronor till Barncancerfonden och självklart hoppas vi på fortsatt engagemang och kanske rent av en upprepning av rekordåret 2020.