Landet runt

Spellingedagen med tema från skog till bordFoto: Martin Mattsson

Från skog till bord - tema för utbildningsdag

ÖSTERGÖTLAND. Den 6 maj var det dags för Spillingedagen, som arrangerades på Spellinge säteri i Östergötland. Temat för utbildningsdagen var, från skog till bord.

Jägareförbundet Östergötland förevisar skytte. Foto: Martin Mattsson

2023-05-12

33 stycken nyexaminerade jägare och personer som var nyfikna på att ta en jägarexamen var på plats för att lära sig mer om vad det innebär att ta tillvara på viltet.

Det var flera olika aktörer där och engagerade sig. Bland annat var Studiefrämjandet där och bjöd på lunch, Basunda gård förevisade tillvaratagande av vilt, Jägareförbundet Östergötland förevisade skytte, föreläste om dovvilt och viltolyckor. Det var även ett flertal kretsar där och pratade med besökare. Dagen genomsyrades av positiva kommentarer.

- Det var en mycket trevlig och väl genomförd dag på Spellinge med en glad och lyhörd publik och minst lika glada förevisare, säger Martin Mattson, jaktvårdskonsulent i Östergötlands län.