Landet runt

Mattias Wahle är ny jaktvårdskonsulent i Halland. Foto: Privat.

Ny jaktvårdskonsulent i Halland

HALLAND. Mitt namn är Mattias Wahle och jag har nyligen blivit anställd som jaktvårdskonsulent i Halland. Jag är gift, har tre barn, en pointer som heter Ulla och är bosatt i Onsala i Kungsbackas kommun.

2023-06-19

Närmast kommer jag från Studiefrämjandet där jag arbetade med jakt och jägarexamen i avdelningen Göteborg-Sjuhärad vilket innebär att jag haft mycket samarbete med Svenska Jägareförbundet, både med förtroendevalda och tjänstemän. Jag satt även i styrelsen för Kungsbacka jaktvårdskrets samt i valberedningen för Jägareförbundet Halland. Jag har i stort sett hela mitt liv arbetat i yrken där jag fått möta människor och hjälpa dem på olika vis.

Jag är en jaktnörd som gillar att testa allt inom jakt. Men om jag ska välja några favoriter är det främst jakt med hagelbössa, sjöfågel, predatorer och ripjakt med min pointer som ligger mig särskilt varmt om hjärtat.

Som ny jaktvårdskonsulent ser jag framemot att få vara en del av allt det viktiga arbete vi gör tillsammans och förhoppningsvis bidra till att utveckla detta.

Jag kommer lägga mycket energi på viltövervakningen som är en otroligt viktig del av vårt uppdrag. Jag hoppas också kunna jobba mycket med frågor som berör eller kommer att beröra oss hallänningar, stora rovdjur, kustjakt, fältvilt och förändringar i stammarna av våra stora klövvilt bland annat.

En hjärtefråga inom jakt och vilt, är att vi värnar den bredd och frihet vi har i jakten. Här görs ett jättejobb med kunskap, etik och utbildning som gör att vi kan fortsätta ha detta under frihet och ansvar vilket jag är stolt över att vara en liten, liten del i. På ett lite mer jordnära plan är jag väldigt förtjust i god viltvård och då inte minst det arbete som pågår inom fältvilt och den biologiska mångfalden i jordbrukslandskapet.

Hoppas vi ses framöver!

Vänliga hälsningar,