Landet runt

Hans Andersson är ny jaktvårdskonsulent i Jönköping. Foto: Privat.

Ny jaktvårdskonsulent i Jönköping

JÖNKÖPING. Hans Andersson är nybliven jaktvårdskonsulent i Jönköping och presenterar sig själv närmare.

2023-06-30

Mitt namn är Hans Andersson och jag har precis börjat som jaktvårdskonsulent i Jönköpings län och kommer vara stationerad på Jägareförbundets kontor i Hulukvarn. Jag bor i Brånstorp, på en gård som ligger en mil norr om Eksjö tillsammans med min dotter och vår Wachtelhund Assar.

2005 började jag studera till skogsmästare och har jobbat med skog sedan dess. Jag har en lång skoglig erfarenhet och kommer senast från Hushållningssällskapet där jag jobbade som skogsrådgivare.

Jakt är ett stort intresse och jag är en generalist i ämnet, jag uppskattar alla jakter. Att se och höra en duktig hund och förare, oavsett ras och jakt är alltid en fröjd. Har själv ingen Jämthund och det kan jag sakna. Har dömt ut många Wachtelhundar (inte alla) men har nu själv en, vi får se om mitt omdöme om rasen kvarstår. Att jaga in en hund och allt som det innebär gällande förhoppningar, frustration, samarbete och glädje med hunden, är fantastiskt! Lika fantastiskt att smyga ut en daggig morgon i augusti för ett försök på bocken, just den där speciella som du sett tidigare eller en duvjakt med lagom inflyg, bra skytte och en säker apportör.

Jag kommer att lägga mycket energi på älg med tanke på utvecklingen av älgstammen. Sen knackar både dov- och kronvilt på dörren, så gör även förvaltning av dessa klövvilt. Vi jägare i Jönköpings län står inför en ny jaktlig verklighet med tanke på rovdjuren. Möjlighet till jakt och förvaltning samt öka kunskap om rovdjuren. Detta kommer troligtvis att ta en stor del av min tid.

Jag ser fram emot min nya tjänst på Jägarförbundet. Etik och moral inom jakten tycker jag är en viktig fråga. Vi jägare har fler som granskar och ifrågasätter oss, ibland med visst fog tycker jag. En viktig fråga att jobba med. Likaså miljön för det vilda, allt från skog, foder, vatten, störning med mera. Det jag känner lite extra för inom jakt och vilt är klövviltet. Att förvalta de klövviltsstammar vi har utifrån kvalitet framför kvantitet känns viktigt för mig.

Hoppas vi ses framöver!

Hälsningar,