Landet runt

Dra ditt strå till stacken genom att låta kalvjakten styra. Foto: Allan Wallberg/Mostphotos

Låt kalvjakten styra

FALKÖPING. På söndag 8 oktober startar älgjakten i mellersta och södra Sverige. Samtidigt jobbar Svenska Jägareförbundet hårt för att bevara en sund älgstam. Idag befinner vi oss i en situation där älgstammen sjunker.

2023-10-06

Flera jägare och älgskötselområden i området runt Falköping har valt att dra sitt strå till stacken genom en stor kraftansträngning för att göra något åt den sjunkande älgstammen. I detta område väljer man att dra ner kraftigt på vuxen avskjutning eller enbart jaga kalv.

I förhållande till den sjunkande älgstammen har vargen blivit ett stort diskussionsämne. Vargen har tagit sig in i olika områden och påverkar stammen, men faktum är att även jägarna har bidragit till bristen på älg genom hård och ojämn avskjutning.

Vargen, jägarna och skogsbruket är stora frågor som kanske aldrig kommer bli överens. Men ett stort område från Döve, Börstig, Åsarp i södra Falköping vidare upp mot Ålleberg, Tidaholm och Hjo anser nu att kalvjakt endast är tillåtet. Norr om detta område finns ett flertal lag som avstår älgjakten helt.

För många jaktlag är avskjutningen bestämd. Vi kan bara hoppas att alla funderar en extra gång inför söndagens jaktpremiär, så vi alla kan hjälpas åt att bevara en sund älgstam.

Krister Theander