Opinion

Medlemsdemokratin fungerar, menar Ulf Berg. Foto Olle Nordell

Medlemsdemokratin fungerar bra i förbundet

Den debatt och de åsikter som förekommit om att förbundet inte skulle lyssna på medlemmarna stämmer inte.

Ulf Berg. Foto riksdagen

2020-02-29

Tvärtom, har Svenska Jägareförbundet både med det stora strategiarbetet kring Jakt på framtiden 2024 och i jakttidsberedningen haft en bra förankring mot länsföreningarna och jaktvårdskretsarna. Ibland kan jag tycka att den har varit onödigt omfattande.
Jag förstår att vissa länsföreningar känner sig besvikna över att deras åsikter kring vårbockjakt inte vann gehör hos förbundsstyrelsen. Men blanda inte ihop detta med medlemsdemokrati.

Länsföreningarna har haft alla möjligheter att föra sina medlemmars talan och i slutänden ska förbundsstyrelsen fatta besluten, mellan årsstämmorna.
Så måste det fungera om vi ska följa stadgarna och ha ett förbund som kan  agera snabbt.
Är vi i länsföreningarna inte nöjda med hur förbundsstyrelsen sköter sitt jobb ska vi byta ut ledamöterna – inte anklaga dem för att bryta mot demokratiska principer när de inte gjort något fel.

Ulf Berg
ordförande Jägareförbundet Dalarna