Opinion

Om EU förbjuder bly i kulammunition leder det till att inga världscuptävlingar, världsmästerskap eller olympiska mästerskap kan hållas inom EU. Foto: Madeleine Lewander

Därför är det rätt att stoppa blyförbudet

Om EU förbjuder bly i kulammunition leder det till att inga världscuptävlingar, världsmästerskap eller olympiska mästerskap kan hållas inom EU. Det skriver fyra företrädare för skyttesporten och jägarförbund i en gemensam debattartikel.

2023-05-02

Vi välkomnar regeringens besked att försöka stoppa EU-förslaget om förbud mot bly i all ammunition. Miljöarbetet är självfallet viktigt, men även detta måste inrama sig i det demokratiska systemet med grundläggande regler och principer. EU:s subsidiaritetsprincip säger att EU inte ska lägga sig i frågor som medlemsstaterna kan hantera själva.
EU:s proportionalitetsprincip säger att man inte kan införa regler som ger oproportionerliga konsekvenser för de som omfattas. Och det aktuella regelverket om kemikalier i EU säger att man inte kan förbjuda verksamheter om inga alternativ finns.

Det är en del av ett debattinlägg i Altinget skrivet av Dag Lidén Svenska Jägareförbundet, Jonas Edman Svenska Skyttesportsförbundet, Nils-Anders Ekberg Svenska Pistolskytteförbundet, Rikard Grip Svenska Skidskytteförbundet den 2 maj 2023.

Du kan läsa hela debattinlägget här