Opinion

Ju fler som känner till grunderna för vårt hållbara brukande av viltet och naturen, desto större kommer acceptansen för jakten att bli. Foto: Hanna Oscarsson

Skapa en naturlig bro till framtiden

FÖRBUNDSLEDARE. Vi behöver visa upp viltvården, förklara etiken och hur förvaltningen fungerar. Varför vi gör som vi gör och vilken påverkan vi har. Vi ska vara stolta över det vi utför och dela med oss, på samma sätt som tidigare generationer delade med sig till oss, skriver generalsekreterare Bo Sköld.

Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld. Foto: Martin Nordström

2020-08-20

Skördetiden är här! Ett antal trevliga jaktpremiärer är redan avklarade och likt ett pärlband ligger de kommande jaktliga äventyren framför oss.

En förhoppningsvis stärkande sommar närmar sig snabbt slutet och i dessa tider är det många som har spenderat den på hemmaplan. Fler har dessutom tillbringat den i vår underbara natur.

Allt fler (åter)upptäcker de fantastiska svenska skogarna och landskapen. Nu fylls sociala medier med bilder från såväl lyckosamma jaktpremiärer som av korgar fyllda med svamp, blåbär, hjortron och allt annat vi skördar i skogens skafferi.

Redan som barn får vi lära oss att man ska dela med sig.  Det gäller även när man flyttar sig uppåt i ålderskategorierna.

Jag skulle vilja passa på att uppmana er att göra just det. Då tänker jag så klart inte på lördagsgodiset eller de varma sommardagarnas glass, utan på det som gör oss jägare smått unika i förhållande till övriga samhället. Jag menar vårt kunnande om viltet och naturen.

Jag skulle vilja hävda att det är vår skyldighet att dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter om och av naturen i en bredare bemärkelse.

Dels för att det är ett sätt att föra kunskapen vidare till yngre generationer, dels för att med kunskap följer ofta ett växande intresse och ansvar.

Ju fler som känner till grunderna för vårt hållbara brukande av viltet och naturen, desto större kommer acceptansen för jakten att bli. Det är grundläggande för vår verksamhet i dag och i framtiden. Vi behöver alla hjälpas åt.

Ta med en vän, en ny jägare, ett barn eller barnbarn nästa gång du ska ut och jaga, sätta upp en saltsten, spårträna din hund eller röja en skjutgata.

Förklara, och framför allt visa, att jakten är så mycket mer än bara själva skottet.

Vi behöver visa upp viltvården, förklara etiken och hur förvaltningen fungerar. Varför vi gör som vi gör och vilken påverkan vi har. Vi ska vara stolta över det vi utför och dela med oss, på samma sätt som tidigare generationer delade med sig till oss.

Så skapar vi tillsammans en stark och naturlig bro till kommande generationer av jägare och viltvårdare.

Dessutom ska vi givetvis fortsätta att dela med oss av det fantastiska viltköttet, det kanske främsta kvittot på en lyckad jakt och förvaltning.

Med dessa uppriktiga uppmaningar vill jag önska er en underbar höst och ett fortsatt gott jaktår.

Bo Sköld
Generalsekreterare Svenska Jägareförbundet