Opinion

Foto: Tommy Sjöberg / Mostphotos

Det finns ljus i skuggan av pandemin

FÖRBUNDSLEDARE. När vi nu har blott en handfull dagar kvar av år 2020 finns det goda skäl att både titta i backspegeln och spana mot framtiden. Fler medlemmar är ett viktigt kvitto på att det vi gör tillsammans för jakten och viltvården är uppskattat – vi är på rätt väg, skriver Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

Bo Sköld. Foto: Martin Nordström

2020-12-28

Det första och helt uppenbara som man inser, är att 2020 kommer att få ett betydande kapitel i morgondagens historieböcker. Inte under min levnad har Sverige och världen påverkats så totalt av något, i vart fall inte i fredstid, som vi i dag ser i spåren av covid-19.

Många har lämnat oss alldeles för tidigt, många har varit sjuka och klarat sig mer eller mindre väl. Lidandet är och har varit stort. Det finns nästan ingen verksamhet som inte påverkats av pandemin.

Så även givetvis jakten och vårt förbund. Våra utbildningar, vår personal, våra föreningar, vår verksamhet på Öster Malma och på alla våra skjutbanor har påverkats. Vi kan i dag ana ett svagt ljus i tunneln. Men viruset kommer att finnas kvar ett tag till. Så fortsätt ta ansvar och ta hand om er.

Men det gångna året har lyckligtvis inte enbart handlat om virus. Jägareförbundet kan summera ett på flera sätt framgångsrikt år. Först och främst blir vi fler medlemmar, fler jägare och jaktkortslösare vilket är viktigt och glädjande. Vi är mer än 3 000 nya medlemmar i skrivande stund. Det finns få organisationer som i nuläget kan uppvisa växande medlemssiffror.

Fler medlemmar är ett viktigt kvitto på att det vi gör tillsammans för jakten och viltvården är uppskattat – vi är på rätt väg.

Under 2020 har vi succesivt flyttat fram positionerna i vargförvaltningen, bland annat genom opinionsbildning och genom att vi kan räkna rätt.

Vår kompetens inom förbundet gör skillnad i verkligheten bortom slagorden, även om det är lång väg kvar.

Jägarkåren har nått en rekordnivå gällande avskjutningen av vildsvin och samtidigt ser vi ett ökat intresse för närproducerat och klimatsmart viltkött i de offentliga köken runt om i landet. Och vi vet att det händer mer positivt i frågan framöver.

Vår bevakning och påverkan i jakt och viltfrågor är viktig. Om förbundet till exempel inte hade uppmärksammat EU-kommissionens planer att strikt skydda en tiondel av Sveriges yta, och därmed förbjuda jakt där, hade nog få känt till det i dag. I stället har vi en välkommen debatt. När man likställer gruvdrift med jakt finns skäl att debattera och tänka om!

Sist men inte minst vill jag lyfta fram vår kommunikation, vår medlemstidning Svensk Jakt och inte minst att vi har fått Publishingpriset för nya Jägarskolan.

Jag hoppas att vi snart kan lägga pandemin bakom oss, umgås och fokusera på det riktigt viktiga.

Ta hand om er och ha en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Bo Sköld