Opinion

Foto: Sandra Dombrovsky / Mostphotos

En vargförvaltning som har totalhavererat

FÖRBUNDSLEDARE. Tilldelningen på 24 vargar var för liten. Inte ens när Jägareförbundet beslår ansvarig myndighet med fel i underlaget blir det rätt i slutändan. Myndigheten skulle gett ny vägledning till länsstyrelserna så att tilldelningen kunde ökas, skriver förbundsordförande Torbjörn Larsson.

Torbjörn Larsson. Foto: Magnus Rydholm

2021-01-25

Den svenska vargförvaltningen är usel. I stället för en justering av tilldelningen blev det en domstolsprövning där förvaltningsrätten konstaterade att årets uttag är långt under tillväxten. Men utfallet i samma domstol blev föga förvånande att inget hände. Tilldelningen stod fast.

Om syftet var att förvalta stammen på nuvarande nivå var det för lite. Om syftet var att minska koncentrationerna är det för lite. Om syftet var att ge de som drabbas av vargen andrum och hopp var det för lite.

Fast så kan vi tyvärr summera hela den svenska vargförvaltningen, från starten tills nu. För lite, för sent och för dåligt.

Tondövt och formalistiskt. Uselt om man ska summera den i ett enda ord.

I stället för att skapa möjligheter till en rimlig förvaltning, med minskade koncentrationer och en vargstam som närmar sig nivåerna som riksdagens folkvalda en gång slog fast, kan vi se fram emot en population på runt 450 vargar nästa vinter. Vad ska våra folkvalda och myndigheter då ge för besked till medborgarna i vargreviren?

Ska riksdagens beslut från 2013 och de referensvärden som regeringen skickat in till EU ha någon som helst betydelse i förvaltningen kommer en population på 450 vargar att kräva ett uttag på runt 100 vargar år 2022.

Jägareförbundet förutsätter att Naturvårdsverket har en tydlig plan för att hantera denna situation. Så att inte populationsutvecklingen fortsätter att skena långt bortom riksdagens beslut och satta referensvärden.

När Jägareförbundet tillsammans med berörda länsföreningar, efter omräkningen, försökte höja tilldelningen till 60 vargar denna omgång avvisades vår klagan av förvaltningsrätten.

Man kan aldrig kräva en större tilldelning, hette det. Däremot fick en norsk djurrättsorganisation rätt att överklaga samma beslut i syfte att stoppa jakten! Förstår någon logiken så hör av er.

Myndigheterna, både nationellt och regionalt, tar inte beslut baserade på fakta, det saknas tydliga mål med förvaltningen. Domstolarnas agerande är oförutsägbart och de ansvariga gömmer sig bakom regler och beräkningar som de knappt själva förstår.

Allt detta ger en summering som inte kan bli annan än att svensk vargförvaltning är havererad.

Svenska Jägareförbundet kommer dock inte att stå stilla och vänta.

Förbundet kommer att ställa krav på politiken och myndigheter att sätta tydliga förvaltningsmål och säkerställa att vi har juridiskt hållbara och demokratiskt trovärdiga processer.

Torbjörn Larsson
Ordförande Svenska Jägareförbundet