Opinion

En god nyhet och en framgång för det grundarbete inom förvaltningen som jägarkåren gör, är tilldelningen inför kommande björnjakt i höst. Foto: Sten Christoffersson

Gott nytt jaktår – en nystart på flera sätt

FÖRBUNDSLEDARE. Det tar ibland orimligt lång tid innan vårt arbete ger resultat, men trägen vinner. Ett tydligt tecken på det är att tilldelningen vid björnjakten höjs från fjolårets 291 till 501 björnar i år. Vi har också tagit steg på vägen mot att ena förbundet efter all turbulens, skriver förbundsordförande Peter Eriksson.

Peter Eriksson, förbundsordförande. Foto: Martin Källberg

2021-07-31

I skrivande stund är jaktåret 2021/2022 alldeles färskt. Även om det fortfarande är högsommar när detta läses, vet alla vi jägare att vår högtidsperiod är precis runt knuten. Råbockjakten i augusti är en premiär flera av oss längtar efter, och på många sätt startskottet för höstens alla jakter och upplevelser i naturen.

Det blir också första jaktåret med de nya jakttiderna som beslutades under våren.
Beslutet om ripjakten landade som de flesta vet helt fel. Tack vare protester från förbundet och många andra tvingades regeringen redan i juni att justera beslutet.
Ripjakten räddades, även om den så klart inte skulle ha ändrats från början.
Sedan finns det andra ändringar, både till det bättre och ibland kanske till det sämre, exempelvis grävlingjakten, som jägarkåren måste hantera.
En viktig signal att ta till sig är att det går att justera och rätta till beslut även mellan jakttidsbesluten. Som det bör vara i ett adaptivt förvaltningssystem, även om det inte kommer att vara enkelt. Det lär finnas skäl att återkomma i frågan.

Fjolårets avskjutning på 291 björnar har inför kommande säsong höjts till 501. En minst sagt märkbar höjning där vårt och hela den samlade jägarkårens idoga och långsiktiga arbete med inventering, vetenskap och fakta gett resultat.
Man kan alltid tycka att det tar orimligt lång tid innan vårt arbete ger resultat, men trägen vinner som det heter.
Det är samtidigt en viktig signal till oss alla att kämpa vidare med den inte alltid så glamorösa viltförvaltningen. Över tid ger arbetet resultat och vi trycker besluten i rätt riktning.

När det gäller Svenska Jägareförbundet är det också viktigt att vi rör oss framåt efter vårens och försommarens turbulens.
Styrelsen och jag tar uppgiften på största allvar och har påbörjat processen att ena förbundet och nå framåt tillsammans.
Det kommer att ta tid och kräva hårt arbete – och det arbetet är vi villiga att göra. Jag uppfattar även att det runt om i landet finns en växande vilja och önskan att se framåt och ta förbundet vidare.
Mycket jobb återstår givetvis innan vi når målet, men vi har tagit ett par steg på vägen.
Slutligen vill jag önska er alla ett gott nytt jaktår, en framgångsrik jaktsäsong och en skön sommar.

Peter Eriksson
Ordförande Svenska Jägareförbundet