Opinion

Jägareförbundet strävar efter mer samverkan och samarbete. Oavsett om det handlar om viltforskning tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet, eller en diskussion om älgförvaltning med skogsbruket. Foto: Hanna Oscarsson

Styrka och framgång genom samverkan

FÖRBUNDSLEDARE. Jägareförbundet strävar efter samarbete och att lyfta jägarnas intressen tillsammans med andra organisationer och aktörer. Det blir bättre lösningar och resultat när vi samverkar i frågor där vi tycker lika och presenterar våra förslag för beslutsfattarna, skriver förbundsordförande Peter Eriksson.

Peter Eriksson. Foto: Martin Källberg

2022-09-27

Svenska Jägareförbundet fortsätter att växa. Allt sedan vi påbörjade resan ”Jakten på framtiden” har förbundet målmedvetet arbetat för jakten och jägarna – samtidigt som vi strävar efter att växa som organisation.

Vi är i dag flera tusen medlemmar fler än vad vi var då, 2018, och vi fortsätter att växa.
Förbundet hade vuxit, från drygt 153 000 medlemmar 2018 till 159 000 när vi summerade medlemsåret 2021.

En imponerande resa för hela förbundet och en tydlig signal till vår omgivning. Jägarna är många och våra frågor har tyngd. Det är viktigt att vara många på alla nivåer i förbundet när man ska påverka.

Men ensam är sällan stark. Även om ingen annan i landet kan slå oss på fingrarna gällande vilt och viltförvaltning, har vi många frågor där det finns andra aktörer som vi delar flera eller enskilda ståndpunkter med.

Ett tydligt exempel på detta ägde rum under sensommaren. När Svenska Jägareförbundet stod på Mynttorget i Stockholm den 30 augusti, mitt i hjärtat av den svenska demokratin, var det inte bara jägarna som fanns på plats för att överlämna budkavlen om vargförvaltningen till riksdagspartierna.

Vid vår sida stod företrädare för Jordägarna, Lantbrukarnas riksförbund, Fåravelsföreningen, Föreningen Sveriges jägare, Jägarnas riksförbund, jakthundsklubbar och Sametinget.

Det är en tydlig signal till beslutsfattarna på andra sidan bron, i riksdagen. Bakom kravet på en fungerande vargförvaltning samlade organisationerna på Mynttorget den tisdagen över en halv miljon medlemmar. Människor över hela landet som kräver en fungerande vargförvaltning, från norr till söder.

Tålamodet är slut och vi förväntar oss att de folkvalda levererar vad de lovat och beslutat.

Vi blir starkare när jägarnas intressen lyfts tillsammans med andra organisationer och aktörer. Det blir bättre lösningar och resultat när vi samverkar i frågor där vi tycker lika och gemensamt presenterar våra förslag för beslutsfattarna.

Helheten blir större än summan av delarna, som det heter.

I skrivande stund är det oklart vilken regering Sverige får under den nyss påbörjade mandatperioden, kanske är det ännu inte helt klart.

Säkert är dock att Svenska Jägareförbundet kommer att fortsätta pressa på i frågor som
påverkar jägarkåren. Vi kommer att göra det tillsammans med andra relevanta aktörer i samhället när våra intressen sammanfaller.

Peter Eriksson
Ordförande Svenska Jägareförbundet