Ta ut viltköttet så att sluttemperaturen blir cirka 56 grader när du ska äta det. Foto: Lena Runer

Så här enkelt lagar du viltkött

Att laga vilt är enkelt. Gör så här.

Att laga vilt är lika enkelt som att tillaga annat kött. Det svåra är att skaffa själva råvaran. Foto: Mostphotos

1. Bryn i panna.
  2. Sätt in i 125 graders ugn.
  3. Klart vid 56 grader.

Svårare än så är det inte. Det enda du egentligen behöver tänka på, är att inte översteka det.

Vill du ha fler bra tips?

I så fall rekommenderar Christina Nilson-Dag, som arbetar med viltköttfrågor på Svenska Jägareförbundet följande:

• Ta fram köttet minst en timma innan du ska tillaga det, salta det och låt det bli rumstempererat.
  • Torka av med hushållspapper.
  • Bryn det i het stekpanna i neutral olja och en klick smör.
  • Sätt in köttet i ugnen, 125 grader.
  • Ta ut köttet så att sluttemperaturen blir ca 56 grader när du ska äta det. (Vildsvin bör dock vara varmare)

- Nu när jaktsäsongen dragit igång finns det gott om viltkött att köpa för den som inte jagar själv. På viltmat.nu kan du hitta adresser till var du kan köpa det om inte din vanliga matvarubutik har det. Där finns också många goda recept, säger Christina Nilson-Dag.

- Apropå recept, du vet väl att alla köttrecept kan byta lika väl lagas med viltkött? Asiatisk råbiff, vildsvin bourguignone eller viltjärpar med medelhavssmak i tomatsås till exempel!

Att laga vilt är lika enkelt som att tillaga annat kött. Det svåra är att skaffa själva råvaran; pass ska röjas, hunden tränas, skytte övas och jakten bedrivas i skog och mark. Rätt djur ska fällas, flås, hängmöras, styckas och förpackas enligt konstens alla regler. Viltköttet är bara ett resultat av alla de insatser som svenska jägare gör för miljön, människan och samhället.
Så även om du inte själv jagar och nedlägger ditt vilt, gillar du förmodligen jägare utan att veta om det.

Gilla en jägare!

2018-12-04 2018-12-04