Eftersök

Skyltar om ”viltolycka” betyder att jägare och hundar finns på och bredvid vägen och jobbar för att hitta ett skadat djur. Passerar du en olycksplats – sänk din hastighet och gör deras arbete mindre riskfyllt. Foto: Hans Berggren

Om viltolyckan är framme

I Sverige sker över 60 000 viltolyckor per år och vi närmar oss den tid på året då risken att råka ut för en är som störst. Som del av Nationella Viltolycksrådet (NVR) uppmärksammar Svenska Jägareförbundet detta med en nationell insatsvecka mot viltolyckor.

2022-09-27

Ingen av oss planerar att råka ut för en viltolycka när vi åker till och från jobbet. Men ser man till statistiken är risken relativt stor att vi en dag kommer att stå där, speciellt vi som är på vägarna i gryning och skymning, då de vilda djuren ofta rör sig. I genomsnitt sker en viltolycka var 9:e minut på Sveriges vägar.

- Mellan oktober och december sker det flest viltolyckor under året och den minskning av viltolyckor vi såg under coronapandemins första år har med ökad biltrafik vänt igen, säger Jesper Einarsson, nationell eftersöks- och kommunikationssamordnare, Svenska Jägareförbundet och förbundets representant i Nationella Viltolycksrådet.

När adrenalinet pumpar i kroppen är det inte alltid lätt att komma ihåg vad man ska göra. Vart ska man ringa? Måste man ringa? Vad händer med djuret? Om vi i förväg har koll på vad man ska tänka på, är chansen större att vi också minns det om olyckan skulle vara framme. Vi reder ut vad du behöver veta.

Vid en viltolycka:

1. Ta hand om skadade
    Att ta hand om skadade går alltid först, sätt sen ut en varningstriangel för att varna andra trafikanter. Var försiktig vid vägen och utanför bilen – undvik alla risker att själv bli påkörd.
  2. Larma 112
    Samtal eller via app spelar ingen roll. Använder du gratisappen 112 så ser larmcentralen automatiskt var du befinner dig.
    Det finns vissa arter som du som bilförare är skyldig att rapportera att du kolliderat med. Det gäller: björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn. Och det gäller även om du inte tycker att djuret verkar skadat. Att inte rapportera en viltolycka med dessa arter är ett brott, det kommer du inte minst upptäcka när du kontaktar ditt försäkringsbolag om eventuella skador på din bil. Larma 112, så går allt rätt till.
  3. Märk ut platsen
    Att alltid ha en viltolycksremsa i bilen är guld värt. Men annars tar du vad du har till hands. En plastpåse fastknuten i en gren eller snöpinne fungerar också. Det viktiga är att eftersöksjägarna har en markering. Försök memorera viktiga detaljer. Att veta i vilken riktning djuret försvann är bra. Att kunna lägga till detaljer som landmärken kan göra eftersöket mycket lättare och hjälpa ett skadat djur att slippa lida.
  4. Underlätta för eftersöksjägarna
    Eftersöksjägare skickas ut till platsen av polisen för att söka efter det skadade djuret. Det kan hända att jägaren kontaktar dig för att få mer uppgifter om platsen och djuret. Korrekt information från dig förkortar djurets lidande. Din roll är viktig.

– Att ge våra eftersöksjägare en så noggrann och utmärkt position som möjligt är en av de viktigaste förutsättningarna för att snabbt kunna hitta det skadade djuret och, om det krävs, förkorta dess lidande, förklarar Jesper Einarsson.

Kom ihåg: Skyltar om ”viltolycka” betyder att jägare och hundar finns på och bredvid vägen och jobbar för att hitta ett skadat djur. Passerar du en olycksplats – sänk din hastighet och gör deras arbete mindre riskfyllt!