Jakt

Den första Jaktgalan gick av stapeln 2019. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Jaktgalan hyllar jägare

På lördag är det äntligen dags. Efter flera år med digital gala på grund av pandemin, kan nu alla samlas och hylla vinnarna på plats med en fest. Järvsöbaden står som värd för Jaktgalan 2023.

2023-03-15

Jaktgalan startades år 2019 och hade sin galakväll på Sundbyholms slott utanför Eskilstuna. I år är det Hälsingland som gäller. Tidningen Allt om Jakt & Vapen och Svenska Jägareförbundet, som tillsammans arrangerar Jaktgalan, ser framemot att få träffa alla finalister och samarbetspartners på plats.
– Det ska bli så fantastiskt roligt att få träffa alla fysiskt och att få bjuda på en riktigt rolig kväll med många vinnare, god mat och bra musik. Jag ser också fram emot att få bjuda alla på en liten bit av Järvsö, säger Katharina Olsson, programledare för Jaktgalan.

Jakthundar, jägare och olika insatser hyllas i olika kategorier som till exempel årets viltvårdare, årets eldsjäl och årets eftersöksjägare. Av de nominerade har juryn gjort ett gediget arbete och plockat ut fem finalister som jägarsverige sedan har kunnat rösta på online. Och just nu sänds inför-avsnitt på jaktgalan.se där finalisterna presenteras. Vinnarna utses nu på lördag 18 mars på plats på Järvsöbaden och livesänds på Youtube.

– Sverige är ett fantastiskt land med en av världens största acceptans när det gäller jakt. Men vi behöver fortsätta vårt arbete, varför jakten är så viktig för miljön och för bevarandet av våra viltstammar. Jaktgalan är ett sätt att sprida det vidare ända in till vardagsrummen hos de som inte jagar, säger Katharina Olsson.

– Vi är ibland lite snabba på att hitta fel, kritisera och kommentera i en negativ ton. Vi måste bli bättre på att hylla och lyfta. Jaktgalan är ett bra forum för det. Dessutom har vi fantastiska jägare, eldsjälar och eftersöksjägare som gör enorma insatser och som därför är värda att lyftas och hyllas, säger Katharina Olsson.

Svenska Jägareförbundet arbetar ständigt med att bibehålla jaktens acceptans i samhället. Att visa på goda exempel hur jägare jagar etiskt och säkert, hur viltkött tas tillvara och kurser och utbildningar stärker jägarnas kunskap att förvalta vilt och klara av eftersök vid trafikolyckor och mycket mer.

– Jaktgalan är ingen tävling i jakt utan mer ett bra sätt att lyfta de jägare som gjort positiva och fina insatser under det gångna jaktåret. Jägare som är goda föredömen för hela jägarkåren, säger Magnus Rydholm, kommunikationschef Svenska Jägareförbundet.

För er som inte är på plats, går det att se galan live på Allt om Jakt & Vapens Youtube-kanal. Sändningen börjar kl 18:00 och sänds under hela prisutdelningen.

– Men när middagen börjar och bandet spelar upp till dans, då släcks kamerorna på plats och festen kan börja, avslutar Katarina.