Jakt

Jaktens värld är fantastisk, men för dig som är ny jägare eller funderar på att bli jägare, kan den också vara svårnavigerad. Därför vill vi på Jägareförbundet ge dig en hjälpande hand och vägleda dig genom denna snåriga terräng. Foto: Marie Gadolin

Välkommen till vår nya webbsida – Ny som jägare

Är du nybliven jägare eller går du i tankarna om att ta jägarexamen och så småningom bli jägare?
– Vi vill göra fakta och information lättåtkomlig för våra nya och blivande jägare, säger Magnus Rydholm, kommunikationschef på Svenska Jägareförbundet.

2023-03-24

Jägareförbundet lanserar nu den nya webbsidan Ny som jägare. Där har vi samlat information som du kan tänkas behöva, oavsett om du är ny som jägare eller funderar på att bli jägare. En guide till grundläggande information som kan hjälpa dig att få ett bättre helhetsgrepp om jägarexamen, varför vi jagar, hur du kan förbättra ditt skytte, hittar någonstans att jaga, vad du gör efter skottet, hur du tillagar viltkött och mycket mer.

Tanken bakom sidan är att samla information på ett ställe, för att underlätta för dig som besökare att hitta det du söker eller vill veta mer om. Här finns användbara fakta, tips och länkar som tar dig vidare till intressant och nyttig information.

Innehållet är kortfattat men innehållsrikt. Det finns alltid möjlighet att fortsätta förkovra och fördjupa sig i jaktens värld, men som ny kan det kännas överväldigande med all information. Vi har därför valt ut det som vi tycker är viktigt.

– Vi vill uppmuntra fler att ta steget till att ta jägarexamen och göra fler uppmärksamma på jaktens fördelar och förmåner. Det är också viktigt för oss att synliggöra allt arbete jägarna gör för viltet och naturen, säger Hanna Oscarsson, webbadministratör på Svenska Jägareförbundet.

Kanske är du uppvuxen i en jägarfamilj eller så har du aldrig varit i kontakt med jakt tidigare. Oavsett behov och utgångsläge hoppas vi på Svenska Jägareförbundet att Ny som jägare kan bidra med den information och inspiration du söker.