Skytte

Foto: Terese Tillenius

Ett JägarSm i pandemins skugga

Även i år lyckades Jägareförbundet arrangera Svenska Jägareförbundets JägarSM i skytte även om det blev ett annorlunda SM med Covid 19.

2020-08-10

De senaste årens vinnare individuellt, Emil Håkansson Stockholm och David Sandelin Jämtland, skulle även i år göra upp om segern. Efter första dagen var Emil i en relativt klar ledning med 377p mot Davids 369p. Söndagen inledde David med att skjuta på morgonen och sköt fina 373p vilket totalt gav 742 p. Emil sköt eftermiddag och inledde stabilt med att skjuta fina 93 p på älg och 25 träff alltså 100 p på trap. När Emil sedan sköt sporting fick han 20 träff vilket var ett lågt resultat för att vara han. Råbocken på 100m brukar vara nästintill full för Emil och han behövde då skjuta 93 på bocken för att ta hem detta. Emil som de senaste åren nästan verkat sakna nerver fick nog känna på dem då han sköt en bom och även några skott i 8:an och 9:an på bocken blev det 85p där vilket totalt gav 735 p. En vid paviljongen väntande David blev då segrare på JägarSM. Detta innebar också att David tog hem vandringspriset då han fick sin tredje inteckning. Karl-Johan Brindbergs från Skaraborg tog hem bronspengen efter särskjutning mot Charles Werninger, Jönköping.

Tävlingen arrangerades av Västerås Jsk som fick en hel del extra att tänka på för att göra det coronasäkert. Antalet startande fick minskas från 110 skyttar till 60 för att vara coronasäker. Skyttarna fick delas upp i tre omgångar med 20 skyttar i varje. Ett ”normalår” lottas skyttarna in i olika skjutlag men i år var länen samlade i samma skjutlag. Första omgången började skjuta kl. 07.00 och när de var klar kom nästa omgång mitt på dagen. Detta avslutades sedan med en omgång på eftermiddagen. Skyttar som skjutit färdigt fick inte vara kvar på banan.

Vidare hade Svenska Jägareförbundet tillsammans med klubben resultatredovisning live på en hemsida. Detta för att inte skyttarna skulle samlas vid någon resultattavla på skjutbanan i dessa covid tider.

Ordföranden för Svenska Jägareförbundet Torbjörn Larsson var den som var prisutdelare på söndagen.

- Det är viktigt att jägarna tränar inför jakten och Ni tävlingsskyttar är förebilder för dem, sa Torbjörn. Där är det bra att Jägareförbundet och Västerås Jsk även under detta Covid 19 år kunnat genomföra tävlingen.

Hagelpallen. Foto: Terese Tillenius

Pallen för kula. Foto: Terese Tillenius

Det koras också bäste hagel- och kulskytt på JägarSM. I kula var det David Sandelin som tog hem denna med Ola Gustavsson, Värmland som två med Charles Werninger på tredjeplats. På hagelsidan blev det Emil som efter särskjutning mot Karl-Johan tog hem segern. På tredjeplats kom David efter särskjutning mot Joakim Karlsson, Norrbotten.

Individuella pallen. Foto: Terese Tillenius

Ordförande för klubben Thony Eriksson tackade sina funktionärer i Västerås, även de nerbantade till antal, för mycket bra arbete och genomfört arrangemang.

I lagtävlingen vann Jönköping med 2103 poäng vilket var 18 p före Stockholm på andra plats. Trea kom Skaraborg 27 bakom Stockholm. Jönköping har kommit med en ny generation som de senaset åren klättrat allt mer i resultalistorna.

Lars Björk