Skytte

Tre mycket duktiga skyttar som tog hem årets medaljer totalt vid årets JägarSM fr. v. silver Victor Magnusson, guld Emil Håkansson och bronset till Lennart Eriksson. Foto: Lars Björk

JägarSM på två banor

Årets JägarSM arrangerades av Malung och Vansbro med två grenar var. Detta blev ett lyckat arrangemang.

DSC_0061: De tre medaljörerna i kulgrenarna, fr. v. silvermedaljör Niklas Bergström, guldmedaljör Anders Benjaminsson och bronsmedaljör Victor Magnusson. Foto: Lars Björk

2021-08-09

Jägareförbundet testade ett nytt sätt att arrangera årets kombinerade JägarSM med att dela på arrangemanget mellan två klubbar. Detta gör att mindre klubbar kan hjälpas åt att hålla i detta som är ett stort arrangemang för arrangörer då det är annars är 4 grenar som det ska skjutas på samtidigt under 2 långa dagar. Här tog Vansbro hand om sporting och den stillastående råbocken och Malung hade löpande älg och trap. Detta fungerade alldeles utmärkt och de båda klubbarna genomförde ett utmärkt JägarSM. Ett stort tack till klubbarna!

Vid årets tävling var det Emil Håkansson som återigen som höll nerverna bäst i styr och genomförde en utmärkt tävling och vann på 753p före tvåan Victor Magnusson på 733. Det var på sportingen som Emil var en klass bättre där han träffade 7 duvor fler än Victor. Då varje duva ger 4 poäng blev det här 28 p övertag för Emil. I övriga grenar var de lika eller att Victor hade några poäng mer än Emil. Tredjeplatsen tog Lennart Eriksson 9 p bakom Victor.

Bäste kulskytt, råbock och älg tillsammans, blev Anders Benjaminsson på 377p med Niklas Bergström andra plats 3 p bakom Anders. Tredjeplatsen belade Victor Magnusson 4 p bakom segraren.

Den som träffade flest lerduvor och därmed blev bäste hagelskytt var Emil Håkansson på 97 träffade duvor av 100. Det krävdes särskjutning mellan tre skyttar för platserna därefter. Här var det Lennart Eriksson var mest fokuserad och träffade 18 av 20 lerduvor i särskjutningen och därmed tog hem silvret. Tätt efter med 17 träff kom Joakim Karlsson med Stefan Lantz på den fjärde platsen då han fick 15 träff i särskjutningen.

I lagtävlingen där föranmälda tremannalag från länen tävlar segrade Stockholm där de vann rätt överlägset med 43 p före Jämtland med Skaraborg ytterligare 63 p bakom.

RESULTATLISTOR HITTAR DU HÄR!

Lars Björk

DSC_0066_985.jpg
De tre bästa hagelskyttarna fr. v. tvåa Lennart Håkansson, segrare Emil Håkansson och trea Joakim Karlsson. Foto: lars Björk

DSC_0068_985.jpg