Skytte

I landskampen var det hemmanationen Finland som var klart bäst i år med Sverige på andra plats och Norge trea. Foto: Lars Björk

Äntligen NM i kombinerat skytte

Efter två år med pandemi kunde vi äntligen hålla NM i kombinerat skytte i Finland. Sverige kom på andra plats efter Finland som hade ”vilat” sig i form under pandemin i lagtävlingen.

2022-08-15

Det var ett mycket bra arrangemang av Finland som brukligt på väldigt fina banor i Mäntsälä sex mil norr om Helsingfors där årets Nordiska Mästerskap avgjordes. Sverige kom på en fin andraplats i lagtävlingen där de åtta bästa skyttarna ingår. Hemmanationen Finland var med sina mycket jämna resultat där alla åtta skyttar var mellan 365- 375 poäng svårslagna och gav guld vilket också blev NM rekord för lag.

Här är de tio bästa skyttarna som får pris. Med ett bra skytte av David Sandelin på 369p och 7p bakom segraren blev det en sjätte plats.

I öppenklass var det hemmaskytten Ronnie Skata som fick kliva överst på pallen med 375p. För att få fram tvåan och trean, med båda med 373p, krävdes det särskjutning mellan de två finländarna Pekka Hautamäki och Christian Höckert där den förstnämnde höll nerverna bäst i styr och fick silver.

I A60 klassen var tre finländare på pallen där segraren Kimmi Livonen hade fina 363p med lagledaren Pekka Karhunen på andra plats endast en poäng bakom.

Medaljörerna i A70 klassen där vi hade Bertil Kainulainen som guldmedaljör, i mitten.

I den nya klassen A70 för de som är äldre än 70 år var det svensk seger genom Bertil Kainulainen på fina 326p.

- Nu har jag snart vunnit allt, sa Bertil. Han har vunnit EM, NM i öppen-, A60 och nu A70 klass samt JägarSM två gånger allt i kombinerat skytte.

I damklassen var det nio skyttar som gjorde upp om segern, tyvärr ingen dam från Sverige som var med. Där var det Tonje Fugelås Kvindbö som var bäst på 340p med Siv Eriksen på 326p samt Finländska Sirke Lehtilä på tredjeplats med 317p.

I juniorklassen var det endast sex skyttar som deltog, fem från Finland och en från Norge. Detta är lite oroande då det överlag har varit lite skyttar även på hemmatävlingarna i Norden och då främst juniorer. Här måste vi som förbund se vad vi kan göra för att locka dit dem igen.

Nästa år är det Norge som står värd för NM första helgen i augusti.