Skytte

Foto: Lars Björk

Nu kör vi Norma Beretta Jägarduvan

Nu har äntligen pandemin släppt taget och vi kan planera och köra årets Jägarduva i ny skepnad i samarbete med Norma och Beretta. Nytt för i år är att bäste skytt på finalen vinner en hagelbock.

2023-02-27

Nu hoppas vi fler klubbar kör dessa jägarnära tävlingar när vi tvingats pausa Norma cup då blyhagelförbudet kom.

- Roligt i år att även fått med vår nya samarbetspartner Beretta som också skänker en Beretta 692 till finalen som vi hoppas bidrar till många startande på deltävlingarna säger Kjell Edholm VD på Norma.

Vi hoppas nu att jägarna kommer och skjuter dessa tävlingar då de är för jägare med skytte med lerduvor på jaktavstånd. Man har möjligheten att gå flera varv för att få en bra träning inför jakten. Stationerna är gjorda för att likna jakt så avstånden man skjuter duvorna på är jaktavstånd. Det är 24 eller 25 skott som skjuts på tävlingen.

På Jägareförbundets hemsida finns det en kalender där alla Norma Beretta Jägarduvan annonseras ut. Där kommer även alla resultat upp som klubbarna sänder in. Där finns också mer information om tävlingen med bl.a. tävlingsreglerna.

Klubbarna som arrangerar Norma Beretta Jägarduvan kan även i år ladda hem resultatprogrammet på jaktstig.se där resultaten under tävlingen kan följas live av alla som vill under tävlingsdagen.

Första Norma Beretta Jägarduvan går redan nu på söndag den 5 mars. Det är som vanligt Gnesta JSK som har hagelvasan. Man slipper ha skidorna med sig men vasaloppet som går och TV:n är på i klubbhuset så man kan följa loppet när man är inne och fikar.

Lars Björk