Skytte

Foto: Lars Björk

Dags för årets SM i kombinerat

Årets JägarSM kommer att arrangeras av två klubbar, Skillingaryd och Hok den 12-13 augusti. Det kommer även att vara kombinerat SM för övriga klasser den 11 augusti.

2023-06-22

Nu är det andra gången som JägarSM delas mellan två klubbar, denna gång i Småland mellan Skillingaryd och Hok. Nytt för i år är att dagen före har damer, juniorer och veteraner SM på samma banor. Banorna ligger bara ett par mil mellan varandra.  Vi kommer i år att göra så att hälften av skyttarna skjuter två sporting och två bock samma dag i Skillingaryd och dagen efter trap och älg i Hok. Den andra halvan av startfältet gör tvärtom.

Detta är ett nytt upplägg då det har blivit allt svårare att få tag i funktionärer. Kanske kan detta upplägg bli en möjlighet för lite mindre klubbar att arrangera JägarSM i framtiden också.

På fredagen den 11 augusti är det träning i både Skillingaryd och Hok, detta efter att damer, juniorer och veteraner gjort upp om sina SM medaljer i kombinerat skytte. En del av de som tävlar på fredagen är även med och skjuter den öppna klassen, JägarSM, på helgen. Detta gör att man då sparar resa med att få två tävlingar på samma resa.

Det är Jägareförbundets länsavdelningar som anmäler deltagare till JägarSM. Till SM för övriga klasser anmäler skyttarna sig själva och sista dag för anmälan är den 3 juli. Så det är hög tid att anmäla sig.

Lars Björk