Unga Jägare

Gör upp en brasa tillsammans och laga mat utomhus. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Sportlovstips för naturnyfikna

Ledig vecka för skolbarn spenderas gärna ute och tillsammans. Gör små utflykter på hemmaplan, skogen finns inte så långt bort. Leta spår efter vilda djur, bygg en fågelholk, ordna en tipspromenad för vännerna och gör upp en eld och laga mat utomhus. Sportlovet är olika veckor, beroende på var i Sverige du bor.

I ”Välkommen till naturen” kan du lära dig mer om allemansrätten och om våra vanligaste däggdjur och fåglar. Se punkt 1.

2024-02-13

1. Ta med en kikare ut och spana efter fåglar i träd eller vilt som går och betar på ett fält. Finns det snö så är det lätt att se spår, kanske en räv raskat över isen? Även spillning från olika djur kan vara lärorikt att lära sig mer om. Eller varför inte bygga en fågelholk – här finns ritningar.

2. Gör en utflykt och laga mat över öppen eld. Här kan hela familjen hjälpas åt att packa med ved, mat och värmande fäll att sitta på. Gör det lite extra spännande genom att använda tändstål och se vem som lyckas få i gång elden. Pannkaka med vildsvinskött lagas enkelt till i en panna över öppen eld, recept här.

3. Ordna en tipspromenad om djur och natur för barnen och deras kompisar. Här kan du ladda ner och skriva ut frågor.

4. Efter en kall dag ute är det skönt att landa i värmen inne. Kryp upp i soffan och lyssna på Jägareförbundets podd På Jakt. Avsnitt om bland annat älg, vildsvin, jakthundar och fältvilt finns i arkivet sedan året tillbaka. Lyssna här.

5. Vad vet du egentligen om älgen och andra vilda djur i Sverige? Utmana andra eller dig själv - testa dina kunskaper i våra olika quiz på webben.

6. Vad ska vi laga till middag? Leta i frysen, kika vad din matbutik kan erbjuda eller be att få en smakbit av en jägarvän. Laga något nytt med inspiration från våra viltrecept här.

7. Kanske sportlovet även ger tid för att läsa en bok? Kolla in vår webbutik som har barnböcker, Jägarskoleboken och böcker om olika viltslag. Här finns även böcker om jaktskytte och viltvård. Besök butiken.

8. Nyfiken på mer kunskap om jakt och vilt - anmäl dig till en kurs.

9. Inspireras via våra sociala medier. Du kan bland annat tagga dina bilder på Instagram med vårt konto @jagareforbundet så repostar vi.

Planera och gör årets sportlov lite vildare, gärna utomhus.