Varg - samlad information

Foto: Dirk Rueter/Mostphotos

EU-kommissionens ordförande öppnar för ny syn på vargen

I ett pressmeddelande öppnar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen för att kanske ändra vargens skyddsstatus i Art- och habitatdirektivets bilagor.
– Det känns lite fel att säga att vi vunnit något, när det än så länge bara är ett uttalande. Men låt oss gå tillbaka till 2017 när Svenska Jägareförbundet som första och enda land i Europa började att driva frågan om flytt av vargens skyddsstatus. Sex års arbete börjar ge resultat, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

2023-09-05

Uttalandet från Ursula von der Leyen kommer i ett skede när EU-kommissionen precis har gett ett avvaktande besked till EU:s ombudsman huruvida kommissionen kommer ta Sverige till EU-domstolen. Då gällde frågan det över tio år gamla överträdelseärendet om vargjakten.

Nu öppnar ordföranden i EU-kommissionen för att vargens skyddsstatus kan ändras från strikt skyddad. Bakgrunden till uttalandet kommer från att vargstammen ökar i många europeiska länder – och därmed skadorna på tamdjur.

– Detta är verkligen ett besked som vi uppskattar, eftersom det är Svenska Jägareförbundet som började kräva detta. Sedan har andra länder följt efter. Idag är det flera riksdagspartier som driver frågan mot EU. Om vargen skulle ändras till förvaltningsbar underlättas förvaltningen högst betänkligt och därtill minskar byråkratin och kostnaderna. Det vore verkligen bra.

– Men detta är än så länge bara ord. Nu ska en process påbörjas så får vi se vad den slutar. Men såväl Svenska Jägareförbundet som den europeiska federationen FACE, som vi ingår i, kommer att lägga full fokus på att försöka ro detta i land, säger Peter Eriksson.

Länk till pressmeddelandet