Varg - samlad information

I år kan det bli aktuellt med licensjakt även i södra Sverige. Foto: Bo Williamsson/Mostphotos

Vargstammen måste fortsätta att minska

Innan september månad är slut ska länsstyrelserna ha fattat beslut om tilldelning till vinterns vargjakt.
– För Svenska Jägareförbundet är målet enkelt och tydligt. Vargstammen måste minska och tilldelningen måste syfta till det, säger Mikael Samuelsson ordförande i Rovdjursrådet.

2023-09-12

Kraven från samhället är ganska entydigt. Regeringen har ett flertal gånger lyft fram att vargstammen måste minska. Svenska Jägareförbundet har framfört samma önskemål under många år.

– Det är positivt att det finns en tydlig bild från regeringen vad målet med licensjakten ska vara. Tyvärr saknas det ännu politiska beslut som skapar förutsättningar för länsstyrelserna att ta till ordentligt i tilldelningen. Men inriktningen måste leda till att stammen minskar, säger Mikael Samuelsson.

Han lyfter också fram några andra saker som är viktigt för länsstyrelserna att beakta.
– Först och främst ska man utgå från att bevilja licensjakt i revir där man vet att reviret finns kvar. Är länsstyrelserna osäkra på revirens status bör man välja ett annat. Tilldelning på vargar som inte finns vill ingen ha.

I år kan det bli aktuellt med licensjakt även i södra Sverige.
– Ja, eftersom det är en så snabb expansion i södra rovdjursområdet vill vi gärna se att jakt tilldelas även där. Men all tilldelning ska syfta till att minska koncentrationer och skador. Det är alltså tätheterna som ska styra var ska jakten ske, säger Mikael Samuelsson.

Svenska Jägareförbundet vill att:

• Vargstammen minskar i storlek.
  • Det tillåts skyddsjakt på varg efter första angreppet på tamdjur.
  • Vargen flyttas från strikt skyddad till förvaltningsbar i bilagorna till Art- och habitatdirektivet. Detta är och har varit ett långsiktigt strategiskt mål för förbundet
  • Licensjakt tilldelas där tätheterna av varg är som störst.
  • Tilldelning sker på revir där man vet att vargarna finns kvar.