Varg - samlad information

Licensjakt på varg pågår 2 januari till 15 februari. Foto montage: Mostphotos

Nu startar vargjakten

Den 2 januari 2024 drar licensjakten på varg i gång. Totalt får 36 vargar skjutas i de sex revir som länsstyrelsen beslutat om.

2024-01-02

Vargfrågan präglas många gånger av dålig kunskap i ämnet och högt tonläge. Urbaniseringen har inneburit att många människor tappat förståelsen och kunskapen om livsbetingelserna på landsbygden. Svenska Jägareförbundet arbetar ständigt med rovdjursfrågor, både på lokal nivå och mot politiken.
Vargjakt handlar om att förvalta vargstammen, reglera vargpopulationernas storlek men också att begränsa spridningen av sjukdomar som vargar kan sprida. Varg ska förvaltas precis som allt annat vilt.
Svenska Jägareförbundet har tidigare konstaterat att årets tilldelning är alltför liten.
- Förbundet fortsätter driva på politiken och andra beslutsfattare för att få en fungerande vargförvaltning på plats, säger Peter Eriksson, förbundsordförande Svenska Jägareförbundet.

Inför vargjakten är det några saker jägarna behöver ha lite extra koll på. Bland annat ska alla som jagar varg registrera sig hos Naturvårdsverket. Här har vi samlat en del information som kan vara användbar, både för dig som ska ut och jaga men även för dig som vill veta mer om varg och Svenska Jägareförbundets ståndpunkter.

Tilldelning vargjakt 2024
Blygsam vargjakt i sex revir | Svensk Jakt

Jakten på varg 2024
Jakten på varg 2024 - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Svenska Jägareförbundet ståndpunkter om varg och vargförvaltning
standpunkter-vargforvaltning.pdf (jagareforbundet.se)

Registrera dig för rovdjursjakt
Jägarregistrering när du ska jaga rovdjur - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Så går en vargjakt till
Så går en vargjakt till - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Mer om varg
Varg - samlad information

Följ Svensk Jakts rapportering här

Svenska Jägareförbundets rovdjursansvarige Gunnar Glöersen om vargförvaltning och spridning söderut.

Gunnar Glöersen om vargförvaltning och spridning söderut