Jaktmässor

Prova på skytte kommer vara en av alla aktiviteter som erbjuds under Elmia Game Fair 2023. Foto: Elmia Game Fair

Elmia Game Fair 2023 – snart slår dörrarna upp

Den 18 till 20 maj är det äntligen dags för Elmia Game Fair igen! För Svenska Jägareförbundet står mötet med medlemmarna i fokus och vi ser fram emot tre dagar fyllda av aktiviteter, diskussioner och samtal om jakten i frågor som engagerar jägarna.

2023-05-12

Temat för årets mässa är varg. Spridningen fortsätter i södra Sverige och frågorna är många både om djuret i sig och om konsekvenserna av en etablering. Svenska Jägareförbundet kommer att spela en viktig roll i att dela med oss av fakta och erfarenheter.

mässans kunskapsscen går Gunnar Glöersen och Daniel Ligné igenom vargens biologi och spridning, med frågor som hur stort ett vargrevir egentligen är, både i yta och antal vargar. De tittar på vad som händer med jakten och viltet när vargen kommer. Vad händer med klövviltsstammen? Hur stora blir riskerna för våra hundar? Vargjakten ges utrymme. Hur jagar man till exempel varg på barmark? Och hur ser tidslinjen ut för att nå en licensjakt på varg i södra Sverige?

Föreläsningarna upprepas förmiddag och eftermiddag under alla mässans dagar med plats för frågor från publiken både vid scenen och i Jägareförbundets montrar.

Varg är trots allt bara en av många frågor som just nu engagerar jägarkåren. Vad händer egentligen med fjälljakten? Kommer vi ha en jaktbar älgstam 2025? Kommer vi se ett totalt blyförbud i jaktammunition? Vi delar med oss av kunskap och information.

Utöver våra jaktvårdskonsulenter kommer Jägareförbundets experter finnas på plats i inomhusmontern enligt schemat nedan för att samtala med medlemmar och besökare om deras frågor och funderingar. Varje timme bjuder på ett särskilt fokus.

Tid Ämne Experter
10:00 fjällfrågan (fre och lör) Gun Fahlander och Anders Iacobaeus
11:00 juridik Viktoria Andersson
12:00 älgförvaltning Jerker Andersson och Karin Stoeckmann
13:00 Svenska Jägareförbundet Dag Lidén och Peter Eriksson
14:00    bly Daniel Ligné

varg- och rovdjursförvaltning
(tors och fre)

Gunnar Glöersen

- Vi hoppas att så många medlemmar som möjligt vill vara med och ta del av konversationen i ett forum där alla funderingar kan få dryftas och många frågor få ett svar, säger Mariana Skoglund, regionchef Syd på Svenska Jägareförbundet.

Självklart finns det jaktvårdskonsulenter på plats för att möta frågor från medlemmar även utanför dessa tider.

Samtalen med medlemmarna är ett viktigt fokus på årets mässa, men det finns såklart plats för mycket mer. I inomhusmontern kan man även få troféer mätta och prova VR-skytte. Studiefrämjandet är redo att svara på alla frågor om Jägarexamen och Eftersöksassistans berättar mer om sin verksamhet. Ta även chansen att vinna ett vapenskåp från Scandinavian Safe – dekorerat med Jägareförbundets örn!

I Jägarlunden har Länsföreningen i Jönköping tillsammans med närliggande länsföreningar riggat upp för allt från att spika fågelholkar till att provsmaka kolbullar och pröva skytte. Representanter från fältviltsgruppen i Jönköping visar vad vi alla kan göra för att gynna fältviltet och biologisk mångfald och i det åttkantiga huset kommer fokus ligga på rovdjur. Här finns jägare och rovdjursansvariga från flera län redo att dela med sig av sina praktiska erfarenheter av jakt, spårning och mycket annat.

Vi ser fram emot fullspäckade dagar i Jönköping i jakten och viltets tecken och hoppas att vi ses där!