Dalarna

Thomas Björklund, jägareförbundets ordförande i Dalarna, på pass under vargjakten i Orsen-reviret. Foto: Leif Olsson

Vargjakt med förhinder

Licensjakten på varg i Orsen-reviret har utvecklats till en segdragen historia.

2017-01-30

Licensjakten på varg i Orsen-reviret har utvecklats till en segdragen historia. Ännu vid månadsskiftet januari-februari återstod en varg att fälla av de sex som omfattas av länsstyrelsens licens.

En viktig förklaring till den till synes segdragna jakten har varit svårigheter i uppdraget att spåra vargarna. Under första veckan underlättades jakten av nysnö som gjorde spårningsarbetet effektivt, men sedan följde en period av uppehåll och flera plusgrader i jaktområdet. Det innebar problem med att hitta färska spår.

Jakten får pågå till den 15 februari. Det innebär rimligen goda möjligheter för jaktlagen i Nås och Björbo, som engagerats för uppdraget, att också hitta en sjätte varg.

Fyra av de fem fällda vargarna i reviret är valpar enligt följande dagbok:
4 januari: Hane 40,2 kg
4 januari: Hane (valp) 39 kg
7 januari: Hane (valp) 27,5 kg
7 januari: Hane (valp) 31,4 kg
7 januari: Hona (valp) 25,3 kg

Samtliga fällda vargar har skjutits inom Nås-delen av jaktområdet. Dessutom har två påskjutningar inträffat som inneburit avlysning av jakten, vilken återupptagits sedan det konstaterats att vargen inte blivit träffad.

- Vi är angelägna om att tiken i alfaparet också tas bort. Därför hoppas vi att jakten snart kan återupptas. Det säger Lena Berg, rovdjurshandläggare vid Länsstyrelsen Dalarna.

Christer Gruhs