Dalarna

Politiker debatterar jakt- och jägarrollen

Nytt inslag på jägarstämma

2018-04-03

Lördag den 7 april håller Jägareförbundet Dalarna årsstämma i Borlänge. I år bjuder stämman på ett något ovanligt inslag. Förutom sedvanliga stämmoförhandlingar rymmer programmet också en debatt om jakt- och viltvårdsfrågor.

Samtliga riksdagspartier ställer upp och deltagarna vid stämman får också möjlighet att ställa frågor till politikerna. Ulf Berg, ordförande i Jägareförbundet Dalarna, är initiativtagare till att debatten blir en del av stämmoprogrammet.

- Jakt- och viltvårdsuppdraget (det som tidigare hette Allmänna uppdraget) är ju ett viktigt inslag bland våra uppgifter. Därför är det viktigt att vi få veta politikernas syn på deras förväntningar, säger Ulf Björk.

Debatten, som leds av Jens Runnberg, politisk redaktör vid Dalarnas Tidningar (och jägare), ska pågå under en och en halvtimme.

Följande politiker har fått sina partiers uppdrag att debattera: Socialdemokraterna: Ingemar Hellström, Moderaterna: Carl Oskar Bohlin, Centerpartiet: Jonny Jones, Miljöpartiet: Richard Holmqvist, Liberalerna: Jörgen Öhrström, Sverigedemokraterna: Robert Lund, Kristdemokraterna: Roy Uppgård, Vänsterpartiet: Frida Holmgren.

Christer Gruhs