bakgrund

Dalarna

Per Torsell, utbildningsansvarig i jägareförbundet (t.v.) informerade tillsammans med Henric Lindh och Leif Risander kretsmötet i Leksand om Studiefrämjandets kursutbud, när det gäller jakt och viltvård. Foto: Christer Gruhs

Björnjakt och betesskador i fokus hos Jägareförbundet

Skogsstyrelsens syn på älgbetesskador och årets björnjakt stod i fokus när Jägarförbundet Dalarna träffade företrädare för länets jaktvårdskretsar.

Jaktvårdskonsulent Filip Ånöstam och Ulf Berg, ordförande, gladdes över stor uppslutning till jägaremötet i Leksand. Foto: Christer Gruhs

2018-11-19

Mötet, som föregicks av ordinarie sammanträde med styrelsen, hölls i Leksand och fick en stor uppslutning.

Även jägareförbundets roll i viltförvaltningsdelegationen blev föremål för debatt sedan förbundets representant i delegationen, Mats Larsson, Malungsfors, rapporterat om sin upplevelse av stora svårigheter att få gehör för jägarintresset – senast i samband med beslutet om avskjutningsram inför höstens björnjakt.

Johan Frost, styrelseledamot från Mora, höjde temperaturen i björndebatten när han befarade svårigheter att få jägarna att delta i kommande inventeringar av vilt när spillningsinventeringar inte gör något intryck på beslutsfattarna i länsstyrelsen.

Björnjakten i Dalarna inleddes den 21 augusti. Kvoten var inledningsvis 48 björnar. Totalt sköts 51 björnar sedan det inträffat en överskjutning i delområde 2, där jakten gick mycket snabbt. Den avblåstes redan dagen efter den hade inletts!

Jägareförbundet i Dalarna begärde en ökad tilldelning, till 63 björnar. Ansökan blev inte hörsammad.

Jägaremötet i Leksand diskuterade rapporten från Skogsstyrelsen där myndigheten föreslår att älgstammen i landet ska halveras. Skogsbolagen anser att de inte får in tillräckligt med råvara till sågverk och pappersbruk.

- Skogsstyrelsens åsikt är häpnadsväckande! All forskning visar att sambandet mellan antalet älgar och skador är mycket svagt. Däremot är sambandet mellan föryngring med rätt trädslag och skador mycket starkt. Skogsstyrelsen ger älgen skulden för egna misslyckanden, menade Ulf Berg, jägareförbundets ordförande i Dalarna.

Alpo Syväjärvi, jägareförbundets chef för region Mitt, tackade förbundets medlemmar för ett uppoffrande arbete med olika inventeringar och andra viltvårdande insatser. Han redogjorde också för framtida utmaningar, som ökad medlemsvärvning/medlemsvård och fortsatta informationsinsatser om vilken nytta samhället har av jägarnas viltvårdsarbete.

Christer Gruhs