bakgrund

Gotland

Foto Niklas Liljebäck

Det är dags att börja tänka på våren!

Även om det fortfarande är vinter ute så är det hög tid att börja fundera på vilka viltvårdsåtgärder du har tänkt att göra i vår.

2021-01-28

Ska du så blommande kantzoner? Eller en viltåker? Isåfall behöver du komma överens med markägaren om vilka platser som är lämpliga för detta. Frågar man i god tid så har man större chans att få gehör för sina förslag.

Sedan behövs en lämplig frö-blandning som är anpassad för det vilt du vill gynna. Svenska Jägareförbundet har avtal med Malmgårds viltfrö – www.viltfro.se, och alla medlemmar har 20% rabatt på deras fröer.

På Gotland är det tänkt att vi ska fortsätta med satsningen på medlemsfröer, dvs. att medlemmar kan få hämta ut 1kg frö, även 2021.
Men om du har planer på att så lite mer, är det en god idé att beställa ytterligare fröer i god tid.