Jägarna skördar av naturens överskott. Foto: Oscar Lindvall

Ny som jägare - en hjälpande hand

Jaktens värld är fantastisk, men för dig som är ny jägare eller funderar på att bli jägare, kan den också vara svårnavigerad och ibland lite överväldigande. Därför vill vi på Jägareförbundet ge dig en hjälpande hand och vägleda dig genom denna snåriga terräng.

Våra hundar utgör en stor del av jakten och är väsentliga för många jägare. Foto: Marie Gadolin

Vi jagar för att ta vara på det överskott som naturen ger. Viltkött är ett hållbart, naturligt ekologiskt och etiskt livsmedel, fyllt med protein, mineraler och vitaminer. Djuren i skogen har levt ett fritt och naturligt liv och dör oftast snabbt och smärtfritt.

Jakt kan innebära många olika saker: naturupplevelser, gemenskap, återhämtning och förvaltning av vilt och natur. Vi har besvarat 10 snabba frågor om jakt för att du ska få lite bättre koll.

Jägarkåren utför en stor del av viltvården och viltförvaltningen i vårt land, vilket innebär att de vilda djuren i skogen regleras på ett sunt och medvetet sätt genom jakt och oftast inte självdör av svält eller sjukdomar. En annan viktig uppgift som jägare har, är att ta hand om vilt som skadas i trafikolyckor. En naturlig ingång till jakten kan vara genom våra fantastiska jakthundar. Läs mer om hur jakt funkar!

Tillbaka till Ny som jägare

2023-02-17 2023-10-26