Säkerhet är A och O, visa hänsyn mot andra i din omgivning när du hanterar vapen. Foto: Thomas Möller / Mostphotos

Lär dig mer om skytte

Att träna skytte mycket och ofta är en nödvändighet. Särskilt för en ny jägare kan det kännas tryggt och bra att lära känna sitt vapen innan och utan.

En duktig skytteinstruktör kan göra mycket för ditt skytte – även efter en färdig jägarexamen. Foto: Marie Gadolin

Utöver det teoretiska provet består jägarexamen av tre praktiska prov – hagelgevärsprov, grundprov kulgevär och högviltsprov för kulgevär. Här finns tre instruktionsfilmer för att på ett enklare sätt demonstrera hur dessa går till.

Det finns många svåra begrepp när det kommer till vapen, vi har därför sammanställt en vapenordlista med de vanligaste orden och termerna relaterade till jaktvapen och dess användning.

Gå in på vår webbjaktskola och lär dig träffa rätt! Här finns också en lärorik, tecknad anatomisk bild på ett rådjur och förklaringar till vad som händer när en kula träffar ett visst område.

Övning ger färdighet – att gå med i en jaktskytteklubb i närheten av där du bor kan vara en god idé. Vi har sammanställt en lista på länkar till jaktskytteklubbar samt simulatorer och skjutbiografer i landet. Jägareförbundet anordnar även skyttekurser – se vår utbildningskalender för mer information.

När du kommit så långt att du klarat de praktiska proven, införskaffat dig ett eller flera vapen och blivit beviljad vapenlicens, är det viktigt att du förvarar dina vapen på ett säkert sätt. De måste förvaras i ett godkänt säkerhetsskåp som uppfyller kraven, mer information finns på Polisen.se.

Glöm inte att säkerhet är A och O, visa hänsyn mot andra i din omgivning, lär dig mer om säkrare jakt.

Tillbaka till Ny som jägare

2023-02-24 2023-04-05