Utbildningen som leder till jägarexamen ger en bred kunskap om viltarter, lagstiftning, skytte, tillvaratagande och olika jaktformer. Foto: Madeleine Lewander

Jägarexamen

Resan mot att bli jägare börjar med jägarexamen.

Efter att du har en färdig jägarexamen kan det vara en god idé att få hjälp av någon erfaren. Foto: Marie Gadolin

För att bli jägare behöver du ta jägarexamen och boken du läser för att få den teoretiska kunskap som krävs heter Jägarskolan. Jägarexamen består av ett teoretiskt prov och tre praktiska prov (hagelgevärsprov, grundprov kulgevär och högviltsprov för kulgevär). När du har en godkänd jägarexamen har du rätt att ansöka om vapenlicens för jaktvapen hos polisen. För att få lov att jaga ska du också betala en årlig, statlig viltvårdsavgift, du erhåller då ett jaktkort från Naturvårdsverket.

Du behöver ha fyllt 18 år för att få vapenlicens, men det finns ingen nedre åldersgräns för att få ta jägarexamen.

Här kan du läsa om frågor och svar om jägarexamen.

Svenska Jägareförbundet samarbetar med Studiefrämjandet som anordnar utbildningar.

Du kan sedan vidareutbilda dig – vi erbjuder en uppsjö av olika kurser och utbildningar som du kan ha stor nytta av.

Tillbaka till Ny som jägare

2023-02-24 2023-03-24