Utbildning

Ni kan följa årets viltmästarkurs via Instagram @viltmastarkursen2024. Där presenterar sig alla deltagare. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Nu utbildar Jägareförbundet nya vassa viltmästare

Svenska Jägareförbundets viltmästarkurs på Öster Malma är i år den 30:e i ordningen och redan under de första veckorna har de satts på prov i jaktjuridik, jakträttsavtal och olika samarbetsövningar.

2024-02-12

I slutet av januari klev 15 förväntansfulla elever in i klassrummet vid Öster Malma jaktvårdsskola. Framför sig har de nu sju månaders studier tillsammans med föreläsare som bidrar med expertkunskaper inom olika ämnen. Det är jaktjuridik, art- och växtbiologi, viltvård, vilt- och samförvaltning, anläggning av våtmarker och hundkunskap för att nämna några av de moment som väntar.
– Via övningar och seminariearbete tränas och vidareutvecklas förmåga till analys, bearbetning och värdering inom viltförvaltning. Exkursioner och praktiska övningar ingår såklart även i kursen, säger Kenneth Schulze, lärare och kursansvarig för viltmästarutbildningen.

Svenska Jägareförbundet har utbildat Viltmästare på Öster Malma jaktvårdsskola sedan 1947. Årets viltmästarkurs är den 30:e i ordningen och antalet elever som tagit examen fram till idag är 433.
– Många av dem arbetar idag praktiskt såväl som teoretiskt med att förvalta våra svenska viltstammar för att skapa goda förutsättningar för rik natur, biologisk mångfald och bra jakt, säger Kenneth Schulze.

Många viltmästare är anställda som viltförvaltare på större gårdar eller skogsbolag eller som jaktvårdskonsulenter vid Svenska Jägareförbundet. Man kan också jobba med fältarbete inom viltforskningen eller vilthandläggare på länsstyrelsen.
En del viltmästare är egna företagare som erbjuder liknande tjänster åt olika uppdragsgivare.

– När vi kommer fram till examensdagen i augusti, lägger vi till ytterligare en grupp av välutbildade viltmästare, säger Kenneth Schulze.