Sälja vildsvinskött

Förslaget innebär att utbildade jägare får sälja två vuxna vildsvin eller sju årsgrisar årligen till allmänheten. Foto: Mostphotos

”Vi hoppas på ett snabbt beslut om småskalig försäljning”

Svenska Jägareförbundets remissvar på Livsmedelsverkets regeringsuppdrag om att se över reglerna för småskalig försäljning av vildsvinskött är inskickat. Förbundet är positivt till det mesta i förslaget.

2019-11-08

– Vi är nöjda med att det i dag finns ett skarpt förslag för regeringen att ta ställning till, vi har under lång tid arbetat med att jägarna ska kunna sälja vildsvinskött och ser att vi börjar komma i mål i denna viktiga fråga, säger generalsekreterare Bo Sköld.

– I grunden bygger Livsmedelsverkets förslag på den hemställan vi skickade in till regeringen tillsammans med LRF förra våren. Att vi nu fått ett riktigt förslag från myndigheten visar hur viktig samverkan är om vi ska komma framåt i viltförvaltningen.

Förslaget innebär att utbildade jägare får sälja två vuxna vildsvin eller sju årsgrisar årligen till allmänheten. Antalet platser för inlämning av fällda vildsvin föreslås också öka när reglerna görs om. Förslaget innehåller flera andra delar som syftar till att öka efterfrågan på vildsvinskött och samtidigt öka avskjutningen.

– Jag tro vi nu kan landa in i ett klokt beslut som ger oss ett viktigt verktyg i vildsvinsförvaltningen, även om vi tycker att jägarna borde få sälja fler vildsvin, säger Mattias Olsson, nationell intressebevakare på förbundet.

Han menar att om fler människor får ta del av vildsvinsköttet och så bidrar detta till att öka efterfrågan på köttet.

– Vi har på senare tid sett hur allt fler kommuner väljer att servera just vildsvinskött i den offentliga serveringen vilket är väldigt välkommet avslutar Mattias Olsson.

Svenska Jägareförbundet ser nu fram emot att regeringen bereder förslaget snabbt och fattar ett beslut så att vildsvinsjakten stimuleras, samt att köttet når ut till fler konsumenter. Förbundet är också intresserad av att ta på sig ansvaret för den utbildning som vildsvinsjägare måste genomgå för att få sälja vildsvinskött direkt till konsumenter.

Läs remissvaret här!