Fältvilt

Ungdomspolitiker på tur i biologisk mångfald-landskap

Med fältvilt och biologisk mångfald i fokus var ett av Svenska Jägareförbundets event under Almedalsveckan en guidad tur på demogården Stora Tollby på Gotland.

2023-07-05

Under politikerveckan i Visby bjöd Svenska Jägareförbundet in ungdomspolitiker till en utflykt. Andreas Wiklund på Stora Tollby gård på Gotland berättade om långsiktigt och hållbart brukande och Svenska Jägareförbundet Gotlands länsordförande Hans Olsson berättade om förbundets arbete med biologisk mångfald och vad lantbrukare och jägare gör för fältviltet.

Våra framtida beslutsfattare fick med sig några nya erfarenheter efter resan:
– Nyttigt att se hur otroligt engagerade en del lantbrukare och jägare är, när det skapas skydd och stöd för många vilt, säger Linus Karlén, Centerpartiets ungdomsförbund.

– Jag tar med mig en ny erfarenhet om hur det byggs viltvatten och dammar och att man själv kan arbeta med att klara vattenförsörjningen, säger Johannes Thernström, Moderaternas ungdomsförbund.