Vilt

Seminarium: Vad händer med älgen?

Seminarium på Öster Malma och digitalt, fredagen den 24 november kl. 10.00 – 16.00

2023-09-19

I mediebrusets tid är SVT:s långsam-TV ”Den stora älgvandringen” en tittarsuccé. Under miljontals strömmade timmar har människor vilat ögonen på tallar, vatten, vårvintriga väderskiften – och älgar. Samtidigt är älgens livsmiljö i förändring och älgen befinner sig i både forskningens och viltförvaltningsdebattens hetluft. Det rapporteras att Sverige har världens tätaste älgstam, men också att älgstammen minskat så snabbt att älgen kan komma att rödlistas. Vad händer? Seminariets syfte är att belysa kunskapsläget samt inspirera till samtal om hur älgen kan förvaltas för framtiden.

Se program!

Anmälan och praktisk information

Årets seminarium hålls på Öster Malma utanför Nyköping. För deltagare på Öster Malma ingår lunch (jullunch, buffé). Seminariet sänds digitalt från Öster Malma för åhörare som inte har möjlighet att vara med på plats.

Seminariet är kostnadsfritt, men deltagare ska anmäla sig via ett mejl till sverigesvildnad@jagareforbundet.se

Ange i anmälan om du:

1. Anmäler dig för att delta som åhörare på plats på Öster Malma. Ange gärna eventuella allergier i mejlet. Det kan vara bra för restaurangen att veta, även om det finns mycket att välja på under jullunchen. Tillgängliga åhörarplatser kommer fördelas enligt principen ”först till kvarn”. Om du anmält dig för deltagande på Öster Malma är du automatiskt anmäld till webb-seminariet i händelse av att deltagande på Öster Malma inte kan erbjudas. Anmäl dig senast 20 oktober.

2. Anmäler dig för att delta i webb-seminariet som åhörare via internet. Dagen innan seminariet får du per mejl de inloggningsuppgifter som krävs för att ansluta till seminariet. Ange i anmälan till vilken mejladress du vill att vi ska skicka inloggningsuppgifterna, om du vill ha dem till en annan adress än den du mejlar från. Anmäl dig senast 22 november.