Polisen har startat en förundersökning kring intrånget i Naturvårdsverkets IT-system. Foto: Andrey Popov/Mostphotos

Sekretess kring dataintrånget hos Naturvårdsverket

Naturvårdsverkets IT-system ligger fortfarande nere, medan ett febrilt arbete pågår för att kunna starta upp systemet igen. Polisen har startat en förundersökning kring intrånget.

2022-10-11

Vilken information kom brottslingarna åt vid intrånget i Naturvårdsverkets IT-system? Den frågan vill många jägare ha svar på. Men svaret på frågan ligger under förundersökningssekretess, vilket gör det omöjligt för verket att gå ut med någon detaljerad information. Naturvårdsverket tvingas invänta polisens utredningsarbete.
Har man behov att kontakta Naturvårdsverket går det att kontakta deras kundtjänst, dock är servicen är begränsad.
Verkets prognos är att IT-avbrottet pågår veckan ut.
Svenska Jägareförbundet har fortlöpande dialog med Naturvårdsverket och kommer lämna mer information, när så är möjligt.