Svenska Jägareförbundet

Meny

Foto: Mark Duffy/Mostphotos

Älgförvaltningssystemet

  • Nuvarande älgförvaltningssystem bör behållas men behöver justeras i flera delar för att fungera i enlighet med intentionerna i lagstiftningen och dess förarbeten
  • Ett flexibelt förvaltningssystem över hela landet vilket tillåter
    anpassningar utifrån regionala behov
  • Dagens älgförvaltningsområden (ÄFO) är i grunden bra för insamling av förvaltningsdata för älg
  • För att förvaltningen ska få acceptans och förståelse måste den i högre
    utsträckning bejaka det lokala engagemanget och den lokala kunskapen
  • Representanter i älgförvaltningsgrupperna (ÄFG) ska ha en lokal koppling till området för att skapa trovärdighet i den lokala förvaltningen. Det innebär att möjligheten för en person att vara representant i flera ÄFG ska vara begränsad
  • För att undvika jäv ska inte samma person vara ledande företrädare på flera nivåer i samma område (ÄSO/ÄFO/VFD)
  • Samråd och dialog mellan älgförvaltningsgrupper och älgskötselområden (ÄSO) måste ske strukturerat och med viss regelbundenhet, samt dokumenteras bättre
  • ÄSO bör ges en större betydelse i förvaltningen vilket innebär att kraven på dessa kan komma att bli mer formaliserade
  • Samråd bör ske mellan ÄSO´n inom samma förvaltningsområde
  • Alla mål i förvaltningen måste tillmätas samma betydelse. Älgstammens kvalitet är en av hörnpelarna i lagstiftningen och måste få större genomslagskraft i regelverket
  • Regelverken måste förtydligas vad gäller länsstyrelsens mandat att hantera grupper och områden som inte fungerar i enlighet med intentionerna i förvaltningen
  • Utslagsrösten i ÄFG motverkar ofta den samverkan mellan parterna som eftersträvas och bör därför ses över

Stammens storlek/kvalitet


Inventeringsmetoder

Finansiering


2024-10-07 2024-10-08